- Project Runeberg -  Samlaren / Trettioåttonde årgången. 1917 /
98

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sven Cederblad, Stagnelii panteistiska Kristusuppfattning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

98 Sven Cederblad

är den ljus- och kärleksprincip, som genomströmmar världsalltet.
Två förromantiska strömningar flyta samman i Novalis’ åskådning,
dels den allmänna, ofta hos Novalis uppdykande föreställningen om
kärleken som världens själ och lifskälla, dels den från Herder och
Zend-Ávesta stammande, öfverallt hos romantikerna framträdande
åskådningen om ljuset som den inre drifkraften i världen, i växt-,
djur- och stjärnvärlden. Hos Novalis förekommer den ofta t. ex. i
Hymnen an die Nacht I (Novalis Schriften, Berlin 1802, II, sid.
79). Marken bör ha .varit väl beredd för den identifikation mellan
ljus- och kärleksprincipen och Kristus, som Novalis fann hos Jacob
Böhme. Böhme hade förknippat den kristna treenighetsläran med
sin tids föreställningar om elementerna. Fadern är elden, den
förhärjande principen i tillvaron, "Ifraren", Sonen är ljuset och
kärleken, "der Sohn ist in dem Våter des Vaters Hertze oder Licht"
(Aurora, cap. III: 33), han är också "aller Kraf te Quellbrunn"
(Aurora, cap. XXIII: 63), den Helige Ande är luften och
skaparkraften. Hos Novalis sammansmälta Sonen och den Helige Ande
till en princip, den skapande ljus- och kärlekskraften Kristus,
hvilken kontamination låg så mycket närmare till hands, som i Böhmes
åskådning deras funktioner till stor del sammanfalla. Denna
världen var enligt Böhme en allegori på den högre himmelska, "ein
Vorbild des Himmels" (Aurora, cap. XII: 123), solen betyder sonen
(Aurora, cap. VII: 42, 43), stjärnorna änglarna (Aurora XII: 123)
och jorden den himmelska naturen (Aurora, XII: 126), jordens
blommande ängar äro den bästa bok om Gud, som finnes, "da wirst du
die wundeiiiche Kraft GOttes sehen, riechen und schmecken, wiewol
es nur ein Gleichniss ist; und ist die Göttliche Kraft im dritten
Principio materialisch worden, und hat sich GOtt im Gleichniss
offenbaret" (De tribus principiis, cap. VIII: 12).

Det är i anslutning till denna Böhmes uppfattning af Kristus
som det lifgifvande ljuset och af gudomens uppenbarelse i materiell
form, som Novalis utbildar sin mystiska natur- och
Kristusåskådning, hvars utvecklingsstadier skönjas i Die Lehrlinge zu Sais och
Hymnen an die Nacht, och som fullbildad träffas i hans Geist-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:22:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1917/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free