- Project Runeberg -  Samlaren / Ny följd. Årgång 1. 1920 /
163

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sven Cederblad, Correggios San Sebastian och änglakören i Stagnelii drama Riddartornet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Correggios San Sebastian och änglakören i Stagnelii drama Riddartornet 163

ewige Haridlung, welche baid unter érnsten baid unter fröhlichen heitern
Bildern vorgestellt wird. Mir scheinen diese Compositionen vielmehr zu
dem glorreichsten zu gehören, wozu die christliche Religion der Kunst die
Hand geboten hat, sey es nun, dass die Heiligen einfach oline Anmassung
unter den Thron der Jungfrau neben eiriander gestellt sind, wie die alten
Meister gethan, oder in den anmuthigsten Wendungen verschlungen, wie
beym Correggio; oder mit architektonischer Symmetrie gross geordnet, wie
wohl Raphael. — — —

När Schlegel här talar om Correggios helgonframställningar,
är det egentligen blott tre, som han kan ha haft i tankarna, de tre
Madonnatavlorna i Dresden, Madonnan med Sanct Georg, med Sanct
Franciscus och med Sanct Sebastian.

Man märker här, vilka känslor i Schlegels inre böra ha väckts
vid tanken på Correggios San Sebastian, då Schlegel skildrade den
Orleanska jungfruns död. En sådan framställning av Maria och
helgonen var för honom en "Vision der himmlischen Seligkeit",
und diese und Andacht und Anbetung ist auch die ewige
Hand-lung", som ett sådant verk sökte framställa. Det ger sig härvid
osökt, att den medeltida, katolskt färgade fromhet och den milda
stämning, som hos Schlegel väckts vid platsen för Jeanne d’Arcs
bål, och som talar ur hans ord till henne, förstärkts och fått vingar,
då för hans syn bilden framträdde av Correggios San Sebastian, som
likt Schlegels dikt bygger på motsättningen mellan denna världens
hårdhet och "det gudomliga förbarmandet", mellan "jordens falska
lön" och den oförgängliga skatt i himmelen, som väntar den
ståndaktige bekännaren.1

Det är säkerligen mången, som nu för tiden reagerar mot den
översvinneliga mildhet, som präglar Correggios San Sebastian och

1 Det kan vara av intresse att jämföra Friedrich Schlegels tolkning
av verket, som han satte mycket högt. Han anser, att ljus och mörker
i Correggios konst symboliserade gott och ont, vilken motsats han fann
särskilt starkt framträdande i Sebastian, »worin übrigens die Mutter Gottes,
wie sich aus der Vergleichung der sie hier umgebenden Glorie mit der
ge-wöhnlichen ergiebt, vermuthlich als Sonne dargestellt seyn soll, und warum
wollten wir zweifeln, dass der Mahler, der Licht und Finsterniss als das
Göttliche und das Bose gedacht hat, nicht auch das Wesen des Ersten in
jener dem Lichte vërwandten Gestalt erkannt und sich selbst ausgedrückt
hat? {Europa 1803, 1:1, s. 130).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:58 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1920/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free