Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
86
Elof Ehiimark
hennes väsen överensstämmande. När litteraturen för henne blev
en säkerhetsventil, 1 åg det patetiska alltför nära till hands, och
frestelsen var så mycket svårare att motstå, som stilarten alltjämt
var på modet. Det passionerade hos Fredrika Bremer stod
naturligtvis i nära samband med hennes rika fantasiliv. Hon har också
insett inbillningskraftens faror och söker därför målmedvetet rikta
in sin väg mot verkligheten och vardagen. Hon har tillräckligt
erfarit, att instängdheten och overksamheten är en fantasiens
drivhusluft, som bryter ned själslivet. Botemedlet är enkelt: man
skall leva, inte drömma, arbeta, inte bygga luftslott. Ungdomen,
säger hon i Den Ensamna, måste hindras »att i fantasien pryda
lifvet med blommor, som det ej äger» för att i stället »kunna
plocka de få, som det verkeligen har. Derföre, mina små vänner,
skullen I tidigt arbeta, öfva edra unga krafter på det som låge er
nära och vore inom er sfer godt och nyttigt, såsom äldre arbeta
mer ännu och med uppmärksamhet och ifver — aldrig drömma
öfver lifvet, alltid använda det och med detsamma njuta det» (s. 31).
Här finner man en av förklaringsgrunderna till att den i mycket
så romantiskt lagda Fredrika Bremer blev den realistiska
författarinnan av Teckningar utur Hvardagslifvet.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>