- Project Runeberg -  Samleren / 1924 /
156

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tig og Tilsynshavende, og som er den eneste Person blandt
de ved Fabriken ansatte, paa hvem Bogstaverne CK kan
passe. Denne Antagelse synes nu yderligere bekræftet
gennem den omtalte Tabatiére, hvis ovenfor
omtalte Attributer peger hen paa
Modtagerens Skriver- og
Korrespondancevirksomhed. Til hvilke Begivenheder de
andre paa Tabatiéren anførte Data i saa
Fald knytter sig, om f. Eks. det første
angiver hans Fødselsaar, vil muligvis
kunne oplyses gennem fornyede
Arkivstudier. Iøvrigt er denne Daase et
interessant Unicum, et Eksempel blandt
mange, der vidner om den høje kunstneriske
Stræben, den gennemførte fine Sans for
dekorativ Virkning, som kendetegner den
kgl. Porcellænsfabriks Arbejder fra den
Tid og giver dem en saa fremragende
Plads indenfor den europæiske
Porcel-lænsindustri i det 18. Aarh.s sidste
Decennier. Selv om den kgl. Porcellænsfabrik i sin Førstetid
maa siges at staa i Gæld til Udlandet med Hensyn til
Erhvervelse af Dekoratører, især til Sachsen og Berlin, fra
hvilken sidste tre Broget-Malere indkaldtes i 1780 og blandt

Den kgl. kjøbenhavnske Porcellænsfabrik
1780-85. 8X3,3X4,5

dem den senere for Fabrikens Virksomhed saa
betydningsfulde Porcellænsmaler, Peter Heinrich Benjamin Lehmann,
var det dog saa langt fra, at dette Forhold paatrykte
Fabrikens Arbejder et Imitationsstempel.
Tværtimod maa de maleriske
Frembringelser siges at have et ganske egenartet
Præg, som gør dem letkendelige blandt
de europæiske Porcellænsgenstande fra
det 18. Aarhundredes Slutning. Om da
ogsaa enkelte Stykker fra de første Aar
(og dette gælder ikke mindst paa
Taba-tiérernes Omraade) bærer ganske
umiskendelige Tegn paa at have haft
Sachser- eller Berliner-Arbejder til
Forbilleder, maa man vel snarest forbavses over,
hvor hurtigt det lykkedes Fabriken at gaa
sine egne Veje i kunstnerisk Nyskabelse.
Med en virkelig Stolthedsfølelse læser
man de franske Rejsendes overordentlig
rosende Beskrivelser over den
kjøbenhavnske Porcellænsfabriks høje kunstneriske Stade paa
Bekostning af de samtidige Arbejder fra den tidligere saa
berømte sachsiske Fabrik.

Axel Heine.

taschenbibliographien fljr boch ersammler

Band I. Die Illustriei-ten Französischen Biicher
des 19. Jahrhunderts von Max Sander. (Tilsendt
fra Arnold Busck, International Boghandel).

FOR enhver Bogsamler er det af stor
Betydning at have let Adgang til at
kunne benytte det bibliografiske
Materiale til Oplysning om Udgaver, Aarstal
og Priser. Navnlig for Samlere af
udenlandske Værker er det af største Betydning
at kunne raadspørge Bibliografierne, da
man ellers er udsat for kedelige Skuffelser,
for ikke at sige noget værre. Skal man købe
efter udenlandske Antikvarkataloger, er det
rart at vide, hvad Bogen i Almindelighed
vurderes til eller hvilken Pris den har
opnaaet paa en af de store Auktioner i
Udlandet. Disse for Samlere saa værdifulde
Bøger er imidlertid gennemgaaende ret
kostbare at anskaffe, for manges Vedkommende
saa godt som uerholdelige, fordi de har
været trykt i altfor smaa Oplag og derfor nu
kun sjældent forekommer antikvarisk og da
til Priser, som er uoverkommelige for de
fleste. Naar det bekendte Kunstforlag Julius
Hoffmann i Stuttgart nylig har begyndt
Udgivelsen af en »Taschenbibliographien
für Büchersammler«, er det et
Foretagende, som sikkert vil finde Tilslutning hos
alle Bogsamlere. Foruden det ovennævnte
første Bind skal der i 1924 endnu udkomme
to Bind, henholdsvis om tyske
Første-Udgaver fra 1750 til 1870 og om illustrerede
tyske Bøger i det 19de Aarhundrede.
Endvidere er der planlagt Bind om illustrerede
franske Bøger fra det 18de Aarhundrede,
Træsnitbøger fra 1470 til 1550 og illu-

strerede tyske Bøger fra det 18de
Aarhundrede. Samlingen udgives under det
schweiziske Bibliofilselskabs Patronat.

Efter det foreliggende første Bind at
dømme er det lykkedes Forfatteren at låve
en virkelig brugbar lille Haandbog, som
Samlerne vil kunne have baade Glæde og
Nytte af. Stoffets Ordning er meget
praktisk, Udstyret nydeligt og Prisen, 12
Guldmark, rimelig.

Bogen er forsynet med otte Gengivelser
af Karrikaturer af berømte franske
Illustratorer fra den omhandlede Periode.

Efter det 18de Aarhundredes, med
Kobberstik prydede Udgaver, kom der en
Periode ved det 19de Aarhundredes
Begyndelse, hvor det efter Napoleons Krige
forarmede Frankrig hverken havde Raad til
eller Sans for at udstyre sine Bøger med
kostbare Illustrationer. I Modsætning til
det kunstelskende og ødsle »l’Ancien
Regime« havde »den Borgerlige Tidsalder«
Brug for en billigere Reproduktionsteknik,
som tillige tillod Masseproduktion. Til alt
Held havde man netop fundet to ny
Re-produktionsmethoder. Fra England havde
man faaet Træsnittet, som Thomas Bewick
havde bragt frem af Forglemmelsen til ny
Ære og Værdighed, idet
Pariserforlæggeren Didot 1817 ansatte Englænderen
Charles Thompson i sit Offizin og omtrent
samtidig var det af Senefelder opfundne
Litho-graphi taget i Brug af den franske
lllustra-tionskunst.

Den ny Tids første, større
Illustrations-værk var Delacroix’ Lithographier til Faust,

som udkom 1828, men det blev hurtigt
Mode at udstyre Bøgerne med Vignetter i
Træsnit paa Titelbladet, undertiden ogsaa
nogle enkelte Vignetter inde i Bogen.
Langsomt gaar det, men det bliver mere og
mere almindeligt at forsyne Bøgerne med
større Illustrationer. Med Udgivelsen af
»Gil Bias« i 1835, forsynet med 600
Træsnit af Gigoux, sker der et- Gennembrud.
Efter den begejstrede Modtagelse, som
dette sande Kunstværk fik, følte baade
Forlæggere og Kunstnere sig opmuntrede
til at forfølge Sejren og fra nu af og
indtil 1860 fik den illustrerede Bog sin
Blomstringstid i Frankrig.

Den foreliggende Bibliografi er delt i
3 Afsnit. I første Afsnit omtales de
vigtigste Illustrationer ganske kortfattet. Andet
Afsnit, som er Bogens vigtigste Afdeling,
indeholder det egentlige Katalog, som er
ordnet i Overensstemmelse med Brivois’ og
Vicaires berømte Bibliografier. Tredie
Afsnit indeholder en alfabetisk ordnet
Fortegnelse over de betydeligste Kunstnere
med Angivelse af, hvilke Bøger, hver
enkelt har illustreret, hvorved man faar en
god Oversigt over hans Virksomhed. De
anførte Priser er tagne efter Ammaire des
Ventes 1918—22 samt efter franske
Antikvarkataloger og enkelte
Auktionsberet-ninger lige op til 1924. Det eneste, man
kan have at udsætte paa denne ellers
fortræffelige lille Haandbog er, at der i ikke
faa Tilfælde mangler Priser, hvor disse
sikkert uden altfor megen Møje kunde have
været fremskaffet. E. M.

156

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:30:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1924/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free