- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
81

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Altmann: Stilleben

mann, hvis
Portræter af Lenin
er bekendt i
Europa. Hans
Omraade er — det
konkrete i den
poetiske
Objekt-løshed.

Han stræber
efter at give
Udtryk for
Mesterens Magt over
Materialet ved at
komponere
forskellige Materialer paa et Plan.
Hans Værker er
Hymner til Ære
for
Frembringelser i den
materielle Sfære —
stræber at
indpode en
Beun-dringsfølelse for Arbejdets fuldkomne Produkter.

Altmanns kunstneriske Mission er egentlig af social
Karakter, idet den søger at organisere Bevidstheden, at
indprente Skabertrang og Aktivitet, at aabenbare i abstrakt
Form Skønheden i Mesterskabet. Den vil fremhæve
Poesien i Arbejderhænders Virtuositet.

Saaledes er
Altmann et ægte
Barn af Dagens
Rusland, hvor
den herskende
Stemning er at
genopbygge det
ødelagte ved et
feberagtigt
konkret Arbejde.

Her f. Eks.
vises Prøve-Kornpositionen »Rusland«, som er et
Komplex af
mesterlig bearbejdede Materialer,
som
Mahognitræ og Ibenholtz,
Kul, Olie og
Lak. —
Formernes kunstneriske

[-Sammensætning,-]

{+Sammensæt-
ning,+} deres
præcise, fint
bearbejdede og
harmonisk sammensatte Anbringelse i Figuren for
det russiske
Bogstav »R«,

stræber efter at skabe en Atmosfære for den fuldkomne
Beherskelse af Materialerne.

Forbavsende er den Skarphed og Finhed, der findes i
Tegningerne af Lenin, af hvilke her er et, som viser
Altmann som en stærk Tegner paa et af de mest konkrete
Omraader — Portrætets. Men det nye hos Altmann er dog
hans Lovsang til Arbejdet, der synges paa hans eget Sprog.

Den moderne russiske Kunst har naturligvis i høj Grad
paavirket ikke alene Kunstindustrien, som jo i særlig høj
Grad lader sig paavirke netop af moderne Flade- og
Kom-positionskunst, men ogsaa andet som for Eksempel først
og fremmest Scenekunsten.

Lige før Krigen besøgte Emil Verhaeren Moskva og
erkendte allerede paa dette Tidspunkt, at Kunsten havde sat
sig frugtbare
Spor i den
sceniske Udvikling.
Han skrev i
»Figaro« omtrent
følgende: »Jeg
maa bekende af
min oprigtige
Overbevisning,
at hvis der noget
Steds i Europa
ud fra
kunstneriske moderne

Synspunkter
sker en sand og
positiv
Teaterskabelse, saa er
det i Øjeblikket
i Moskva.«

Maurice
Maeterlinck saa paa
samme Tid sin
»Blaa Fugl« i
»Kunstneriske Teater« og paastod, at det var den
ypperste Opførelse, han havde set i Europa.

Ved dette Teaters Besøg her i København skrev Georg
Brandes i »Politiken«, »at russisk Kunst ligner den rige,
sorte Jord fra Ruslands Stepper, fuld af uindskrænkede
Muligheder, som hører Fremtiden til.«

Disse Udtalelser af europæiske Kunst-Autoriteter synes
ikke kun at være Komplimenter. »Moskva kunstneriske
Teater« har nu skabt en sand Teater-Epoke, som kan
spores mange Steder ogsaa udenfor Rusland. Stanislauskys
Scene blev et Sted, som uden nogen Overdrivelse kan
kaldes en Kunstens Helligdom, ikke kun for Russere.

Som bekendt var det denne Scenes Grund-Egenskab at
give en Koncentration af Livet med saadanne
hemmelighedsfulde Midler, at Tilhøreren bliver som hypnotiseret
ved Illusionens Fuldkommenhed.

Ogsaa her i Danmark vil de fleste have russisk Teater
og Ballet i saa frisk Erindring, at en nøjere Redegørelse
er overflødig.

Men de Resultater, der er naaet, skyldes først og
fremmest den rige Udvikling i den moderne russiske bildende
Kunst, først og fremmest Altmann.

Alex Tschuinakoff.

Nathan Altmann

Altmann: Komposition — Rusland

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free