- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
113

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Väinø ßiomstedt (finsk) : Radering

evnerig Kunstner,
der forstaar at
fordele sort og, hvidt
paa en følsom og
personlig Maade.
Var det noget
smaat bevendt med
de to nævnte
Kunstarter, saa
virker Raderkunstens
Udøvere saa meget
desto stærkere. Med
Mesteren,
Alvorsmanden og den
ubestridelige Dygtighed vandrer den
gamle
Grundlægger af den grafiske
Skole i Norge Joh. Nordhagen i Spidsen for en hel Række
dygtige og lærvillige Elever, der dog af og til gør nogle
smaa Sidespjæt uden dog at komme meget udenfor
Rammerne. •— Med en forbavsende teknisk Kunnen og Sikkerhed
er de store Gengivelser efter
Rembrandt gjorte, og det er os en
Fornøjelse atter at se det udmærkede
Portræt af Erik Werenskiold og
den her gengivne gamle Fyr, og
man kan ikke andet end undres
over den forbavsende Sikkerhed,
hvormed Koldnaals-Raderingen af
Biskop Bang er udført; men det er
jo desværre ikke store Sager naaet
mere end en god fotografisk
Reproduktion, og dette føles ogsaa
igen i Eleverne

Arent Christensen havde en
Række Motiver, hvori han viser en vis
Færdighed i at anvende Streg og
Aquatinta sammen, men dog uden
at faa sagt det forløsende Ord, saa
at det Hele gør mere Indtryk af at
være Reproduktion efter Maleri
end selve Originalen. Det samme
gælder i nogen Grad overfor
Kristofer Eriksen, som dog er langt
smidigere og udfolder stor
Dygtighed som i Korsridderen efter
Rembrandt, og et sjælfuldt
Drengehoved, som her gengives.

Anderledes bryder A. C.
Svarstad løs med sine store Blade fra
Themsen og Fors Bryggeri, men
udi en detailleret Urolighed, der
gør det til noget af en Pine at
dvæle ved disse Tryk.

Guido Schølberg havde noget af
den samme Omstændelighed i sine
Kragerø-Raderinger, men man
gribes dog af og til af hans lune
Stregs friske Foredrag.

Kosti MeriKiinen (finsk) : Radering

Sverre Johnsen (norsk): Træsnit

Arne Kavli (norsk): Radering

Arne Kavli
virkede fin og

kultiveret,
men ikke
særlig betydelig.
Det her
gengivne Portræt
af Henrik
Ibsen har vel sin
største
Betydning som den
Karikatur den
er.

Den noget
for alsidige
Olaf Willums

havde et Par smukke Blade i en ren Streg og forstaar
ogsaa at lægge Stemning ind under Trykningen. I det Hele
taget synes der at være Lyst og Evne indenfor de norske
Grafikere til at arbejde, men det er som om den
Nord-hagenske Tørhed stadig lægger sin dæmpende Haand over
dem. Det er at haabe, at Frihedstimen vil slaa, saa at der
kan komme noget af den friske,
ægte norske Fjældluftvind ligesom
i den norske Malerkunst.

FINLAND

Fra de tusind Søers Land var
der kun en ganske lille Udstilling.
Hvorfor saa mange havde holdt sig
tilbage, forstaar man ikke; men
der var alligevel nok til at føie den
ejendommelig poetisk fine
Stemning, de fleste af disse Kunstnere
havde formaaet at lægge i deres
Arbejder. Af deres Førstemand,
afdøde Hugo Simberg, var der en
lang Række interessante Blade, der
med sit sublime Foredrag og dybe
Indhold fængslede saavel som den
originale Teknik, der beherskede de
fleste af Arbejderne, skønt han som
Raderer egentlig ikke staar særdeles
højt. Af de 5 andre Raderer, der
var repræsenteret, stod Hilda
Flo-din-Laitinen med sine noget
symbolske Ting ret fint, medens Kosti
Merilainen og Erik Wasstrøm
virkede ved mere brutal Kraft og teknisk
Dygtighed. Lennart Segerstraale
mestrer Aquatinten i sine
Fuglemotiver, ligesom vor Joh. Larsen
Træsnittet, og der var i nogle af
Bladene en egen frisk Ynde og stor
Iagttagelsesevne. Den noget
sødladne brungrønne Farve, Bladene
var trykte i, tror jeg ikke gavnede
disse. Ellen Thesleff’s dekorative
Træsnit var fin rytmisk Stilkunst.

113"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free