- Project Runeberg -  Samleren / 1925 /
206

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sammenhæng.
Udstillingen er hovedsagelig lagt
an paa den store
bøhmiske Glasindustri, hvis
Varer alle (med en enkelt
Undtagelse, som er
øst-rigsk-tysk) har en mere
industriel end kunstnerisk
Karakter. Man sporer, at
der vises Folkekunsten
Interesse af Kunstnerne,
og der ses enkelte
Eksempler paa en
Paavirkning fra den. Men den
har paa ingen Maade
spillet en lignende
fundamental Rolle som i Polen.
Det herskende Element i
czekisk Kunst er
aabenbart et vesteuropæisk
Formsprog, der i
Overensstemmelse med
Landets geografiske
Beliggenhed er undergivet
Indflydelse fra
forskellige Sider.

Dette Forhold kommer
klart frem i den
udstillede Række
Arkitekturfotografier. Der findes et Par
Bygninger med Motiver
fra folkelig Kunst af P.
Janäk og D. farkovic.
Men iøvrigt har /. Kotera

og J. Gocår i Aarene omkring 1910 staaet under østrigsk
Indflydelse, og tillige har Gocär allerede paa dette tidlige
Tidspunkt forsøgt en Tilknytning til Kubismen. Hans
seneste Arbejder bærer — ligesom B. Fuchs’ — et stærkt
hollandsk Præg, og
det samme
gælder den af ham
opførte
Natio-nal-Pavillon her,
som sikkert
udgør den
interessanteste Del af
den
czekoslova-kiske Sektion.

Pavillonen er
en høj, ailang
Bygning i to
Stokværk og af

graa Beton.
Dens Sider er

delvis dækket
med glasserede
Tegl af en stærk
rød Farve, der
ses viden om.
Dens usædvanli-

ge Ydre — den minder
noget om et Skib —
bestemmes indvendig fra og
slutter stramt om det
Indre. Hovedpunkterne i
dette er en stor
Udstillingssal i Stueetagen og
en Stor
Repræsentations-sal paa 1. Sal, udført af
P. Jandk for det
czekoslo-vakiske Undervisningsministerium til Slottet
Hrad-cany i Prag, samt som
Bindeled mellem de to
Etager en høj
Trappe-Hall forrest.
Udstillingssalen belyses dels med
kunstig Lys, dels ved en
sindrig Kombination af
store Lyskasser langs
Siderne og Glasloft og
indeholder en
Montre-Ar-kitektur, der maaske er
den interessanteste paa
hele Udstillingen. Salen
flankeres af låve
Sideskibe, inddelte i Kabiner af
lange tværstillede
Glasmontrer, hvis Ender rager
frit ud i Midtrummet, idet
de springer frem foran
Glasvæggen foroven og
ud over deres egne,
sortlakerede Sokler forneden.
Montrerne kommer derved til at virke som kubiske og dog
gennemsigtige Glas-Legemer, og Sideskibene bliver til en
Række plastisk virkende Ruinvoluminer, hvis Effekt
ydermere forhøjes af den fritstaaende Montre, der er anbragt
midt i hver
Kabine. —
Repræ-sentationssalen
ovenpaa er
beklædt med store
Gobeliner,
udførte i Fru
Tei-nitzerovd’s Atelier i Prag efter F.
Kysela’s
Kartoner. De
udmærker sig ved
kraftige, mættede
Farver og ved en

fremtrædende
Stofvirkning, der
vidner om fin
koloristisk Sans.

Denne
Bygning har en
anden Karakter
end hollandsk

206

Ro b. Ma l let-Steve ns: Pavillon du tourisme.
Interiør. Inventar af Francis fourdain.
Glasmaleri af Barillet (Foto Rep)

Hollands Pavillon. Interiør. Arkitekt f.F.Staal. Statuette af Me rides da Costa,
den øvrige Skulptur af Raedeker, Glasmosaik af Roland Holst
Gobelin af Ja ap G i d d ing (Foto Rep)

Rob. Mallel-Stevens: Hall i den franske
Mønster-Ambassade paa Esplanade des Invalides. Dekorativt
Vægmaleri af Kubisten Fe mand Léger (Foto Rep)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:31:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1925/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free