- Project Runeberg -  Samleren / 1926 /
125

Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

CARL CLAUSENS KUNSTSAMLING

Den Clausen’ske Samling af moderne dansk Kunst, den seneste Tilvækst til vore
offentligt tilgængelige Privatsamlinger, præsenteres her af K o j B o re lisen i n s, der
giver en Gennemgang af dens Indhold og en Karakteristik af Carl Clausen som Samler.

DEN nylig førte Debat om Kunstmuseets Indkøb
i af ung dansk Kunst gav det store Publikum et
Begreb om, hvor lidet lysteligt det er at være
ung Kunstner i et lille Land, som vort er det.
Det er i Virkeligheden det private Initiativ, der afgør
Kunstnernes Skæbne, og som Følge deraf ogsaa har en
stor Indflydelse paa Kunstens Udviklingsmuligheder. —

Til alt Held har Danmark
slet ikke saa faa store
Samlere, og hvad vigtigere er:
heriblandt findes en lille
kyndig Kreds, der ikke
udelukkende betragter Køb af
Malerier som Spekulation i
Værdipapirer, men køber den
unge gode Kunst for dens egen
Skyld og derved støtter den.

En Privatsamling, mener
maaske nogle Mennesker,
tilhører kun Privatlivets Fred
og Glæde, men det er forkert.
Den nar sin betydningsfulde
Mission ved Eksemplets Magt
at lukke Øjnene op paa det
store, altid konservative
Publikum. Det er derfor absolut
fortjenstfuldt, at vore private
Samlere selv har indset dette og gæstfrit aabnet deres
Døre for alle Interesserede.

Blandt disse mer eller mindre offentlig tilgængelige
Privatsamlinger indtager Antikvitetshandler Carl Clausens en
særlig Plads. Den er for det første konstant aaben som
et Museum og er alene ved sin Størrelse
bemærkelsesværdig. Hele Clausens private Villa paa Niels Ebbesensvej
foruden en nyopført Sidebygning er helt fyldt med de
bedste af vore unge Kunstneres Arbejder. Dertil kommer, at

Harald Giersing: Kirkegaarden

Samlingens Ophav er en Mand, der som Kunstven er af
et Format, vi ikke er vante til herhjemme i vore smaa
Forhold, hvor der sandt at sige kun er faa, der rager frem.

Clausen er ved Siden af at være en meget dygtig og
beregnende Forretningsmand et absolut
Temperaments-menneske. Han er impulsiv i alt, hvad han foretager sig.
Samlingen er paa én Gang et Udtryk for hans forudseende

Forretningsblik — god Kunst
til en billig Penge — og tillige
hans Stolthed og virkelige
Kærlighed. Den er samlet
sammen con amore. Ingen
Systematik tynger den paa
noget Punkt. Med
improvisatorisk Friskhed har en rask
Mand købt frejdigt ind uden
at benytte den finere Sigte.
Disse Haandfulde Kunst maa
nødvendigvis være af
forskellig Værd. Men det er
heldigvis noget, der kan rettes paa
med Tiden. Det er
morsommere og positivt mere
tilfredsstillende at glæde sig over de
mange gode Arbejder, her
findes. Lad os da gøre det.
Der er to Kunstnere, der er
Samlingens Favoritter: Harald Giersing og Vilh.
Lundstrøm. De bedste Pladser er reserveret dem. Giersing har
bl. a. et helt Værelse, Lundstrøm én Endevæg i Villaen og
én i den ved Siden af opførte Museumsbygning.

Giersing er vel nok alsidigst repræsenteret. Her findes
den tidlige impressionistiske Model, der efter Sigende blev
kasseret paa Charlottenborg i sin Tid, fordi Fødderne ikke
var malede. Og her er Arbejder lige fra de sidste Aar.
Giersing er en typisk Intelligenskunstner, fint fornemmen-

Edvard Weie: Skitse til Langellniebilledet

Olaf Rude: Nature morte

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:32:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samleren/1926/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free