Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
R A N N O W ’ S
TEGNE- & MALESKOLE
for Damer
H.C.ØRSTEDSVEJ 56* : TLF. NORA 1699v
fSommer-Adr.: Grønholt, Hillerød)
Anina Nielsen
ANTIKVI TE TSHA NDEL
Kronprinsessegade 22, Tlf. Palæ 1484
Møbler — Porcellæn — Krystal — Sølv
Hedebosyning
Jørgen Larsen
Møbel- & Antikvitetsforretning
Køb og Salg
af Antikviteter
PALÆGADE 4 - TELEFON 8416
kobberstik
renses
rammer
op forgyldes
malerier
restaureres
KLOSTERSTRÆDE 8
Onlral 5454
kunstindustri
BRONZEARBEJDER
gamle og moderne
STATUETTER - UHRE - KANDELABRER - LAMPER
LAMPETTER - LYSEKRONER
KUNSTGLAS
KRYSTAL - PORCELÆN - FAJANCE
FRANSKE MØBLER
COMMODER - SEKRETÆRER - DAMEBUREAUER
OUÉRIDONS m. m.
Budtz Muller & Co.
Kgl. Hof-Leverandør
B K M X> G A I> K
OSCARJACOBSEN
BOGBINDER 3 PUSTERVIG
Tilvirkning af haan il marmoreret
Papir
Indbindinger af enhver Art.
Bogarbejder, der forti rer særlig
Omhu. ßiblioteksbind saavel
som ßogelskerbind i alle
Stilarter og Skindsorter.
Haand forgyldning med originale
Stempler
KJØBENHAVN - TELEFON: BYEN 3367
HARALD G. MOLLERUP
PALÆ 885 Y. ØSTERVOLDGADE 76 C. PALÆ 885 Y.
SØLVSMEDIE
Alt Selvarbejde udføres
Specialist i haandsmedcde
Skeer og Gafler
den ny saglighed i maleriet
Den unge Kunsthistoriker Broby-Johansen er lige hjemvendt fra et Studieophold i Frankrig og Italien.
/ Løbet af Vinteren vil foruden Artiklen om Kandinsky fremkomme en Række Kroniker her i Samleren
om moderne romansk Kunst. — Kroniken her er nærmest en Fremtidsfanlasl: Maleriet der kommer.
ALLEREDE nogle Gange har der
herhjemme været talt om »den ny
Real-L isme«. Folk, som endnu ikke er naaet
til Expressionismen, har
triumferet. Den konservative har
(som ofte) haft Ret i sin
Slutning, ikke i sine Bevæggrunde:
»Det kunde man sige sig selv,
— som vi sagde det — at disse
Ismer, som skifter saa
forrygende hurtigt, ikke kan være
Alvor ...«
Ja, saadan ser et Slag ud fra
den enkeltes snævre Horisont,
skiftende, forvirrende Scener,
uden tilsyneladende Mening og
Plan. Først fra Feltherrens
ophøjede Stade er det muligt at
overskue den store, fælles
Fremrykning. Ikke enhver har
Feltherreblikket, mange tager
egen Nærsynethed for
Verdensrummets Begrænsning. Naar
det kommer paa Afstand, i
Fugleperspektiv, toner de store
Linjer frem, ogsaa for den meniges
Blik. »Renæssancen«, siger han i
Overbevisning om en straalende ideel Helhed. Og
dengang skiftede »Stilene« hastigt som i
CCXVII
Dag. 1525 er Højrenæssancen endnu ikke
færdig. Barokken er i fuld Fremvækst.
Rokokoen har sine Blænkere fremme allerede.
Henri Rousseau: Urskovsbillede (Tetzen-Lunds Samling)
For somme af os ligger Impressionismen
og Expressionismen hinanden nærmere end
Højrenæssance og Barok.
Der er utvivlsomt kommet en ny
Retning ind i Maleriet omkring 1920, som
populært kan betegnes som »realistisk«; men
dette betyder for det første
ikke en Negering, men en
Fortsættelse af den tidligere
Udvikling og dernæst altsaa ikke at
Expressionismen er død.
En Expressionist som
Kandinsky skaber endnu store og
betydningsfulde Værker, som
en Konstruktivist som Maholy
Nagy eller en Impressionist
som Liebermann gør det. Som
al Udvikling bestaar nemlig
Maleriets hverken af det rene
Efter-hverandre (–-)
eller det blotte
Ved-siden-af-hver-andre (=). men i en
Forbindelse af disse (_==""$.
Det er ikke givet at de, som
først hejser en Fane, gør de
største Erobringer under den.
Deres største Fortjeneste er
ofte den at være Banebrydere,
som netop ikke vil sige
Fuldkommere. — Vil man tegne op et Rids over
saadanne Pionerer i Europas Maleri de
sidste 50 Aar, kommer det til at se ud om-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>