- Project Runeberg -  Samuel Ödmann /
315

(1923) [MARC] Author: Henning Wijkmark
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

bergs Arv, som i filosofernas land fick käppslängar, och
man sökte övertyga honom, att honom blott så föreföll1.
Men, heter det: sinnena svika. Nej, icke så framt de äro
sunda. Om filosofen bränner sig, resonerar han ej bort
svedan. Han avbryte sitt ben, och han vinner vissheten».

Säkert förankrad inom populärfilosofien följde Ödmann
med vaken blick och påtagligt intresse de samtida sy?
stemens skiftningar. I breven till Tengström har han
ofta filosofiska exkurser och än mer under några års
epistolär diskussion med sin gamle vän Olov Bjurbäck.
Så här ter sig utvecklingen för honom i ett odat. brev,
troligen från 1815:

Menniskoförståndet har synts mig vara i ett Convulsiviskt
tillstånd, såsom Vesuvius. Det skakar alla grunder. Det
sprutar lava, som föröder det ena fästet efter det andra.
Mången föreställer sig, att af dessa lavaflöden skola tilldanas
rika Vinberg, såsom i nägden af Neapel. Mitt hopp är
deremot, att det gamla en gång skall under askhoparne
up-gräfvas, såsom Herculanum.

Jag har varit på afstånd åskådare af dessa revolutioner.
För hvarje ny Epok har man utropat: Detta och detta enda
är sann Philosophie. Medan Voltaire, d’Alembert och Diderot
arbetade för Deismen, läste jag på Vermdön Philologi. Medan
Steinbart, Teller, Bahrdt et consortes arbetade för Naturalisme,
samlade jag örter, insecter och verldskännedom. Helvetius
upreste hufvudet i Upsala. Kant dref honom på flykten.
Man fick det stora ljuset, att Gud är ett postulat och
moraliska känslan en principe. Man tillbad och beundrade. I
Tyskland kantiserade alt, Philologien blef kantisk; ända till
ABC-böckerna kantiska. Fichten gjorde Gud till ett begrepp. Hans
moraliska ordning gaf ingen frugt. Schelling gjorde alt till
Gud. Redan för 10 år sedan sade Jacobi, att detta skulle
stanna i atheisme eller mysticisme och mig synes, att det
skall stanna i bägge, ehuru heterogene desse prädicater äro.
Nu har man kommit så långt, att Gud är det absoluta, d. ä.

1 Ödmann råkar här förväxla Sganarel i Sganarels Reise till de
phi-losophiske Land (scen 7) och Arv i Julestuen (scen 10).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:36:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samod/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free