- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Første aargang. 1890 /
131

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Theaterdagbog februar 1890

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

131

Theaterdagbog februar 1890.

KRISTIANIA THEATER.

Kong M i cl a s-maaneden. Ikke en dag uden et eller flere opsæt i
Norges og Danmarks blade om Gunnar Heibergs navnkundige stykke.

Theatret liar i februar kun været direkte inddraget i Kong Mi
daskampen én aften. Den 3die februar bragtes der instruktør Bjørn
Bjørnson en hyldning under opførelsen af Helligtrek o nger s aften.
Det var en opreisning, fordi man den 31te januar havde demonstreret
mod din-. Bjørnson senior og junior paa grundlag af rygter, der
aftenen efter pibekoncerten blev prøvede af demonstranterne
(forhørs-mødet i studentersamfundet) og befundne at være forvrængninger af
dhr. Bjørnsons virkelige optræden.

3—8 februar. Markedsuge. Theatret gjorde som sædvanlig gode
forretninger. Som sædvanlig; thi markedsugen har altid været
indbringende, i gamle dage endog mer end nu. Indtægten i 1890 var nemlig
kun lidet større end i — 1837! og dog spillede theatret i hint fjerne
aar interimistisk i det lille lokale „Dramatiken" i Akersgaden, den
krybbe, hvori Norges scenekunst ikke blev født; trængselen maa
egentlig have været formidabel og billetterne alle tagne til forhøiet pris, for
at indtægten kunde blive den samme som i vore dages rummelige
Kristiania theater. — Markedsgjæsterne 1837 opbyggedes fire aftener
med operaerne Era Diavolo, Den hvide Dame og Don Juan, og
kun en aften med talestykket Den unge Hov mes ter in de og Michel
Per r in. Theatret sørger ogsaa i vore dage for at byde de reisende
musik, men man lader ikke mere personalet forskrige sig paa store
operaer, — serverer kun lette operetter, som forresten ogsaa synes for
svære. Iaar havde man det kårne valskaade Helligtrekonger saften
og Cornevilles Klokker, der blir theaterhistorisk som det
bankplads-stykke, der hidtil har opnaaet de fleste opførelser i løbet af et aar,
nemlig til dato 42, og aaret er ikke forbi endda.

14de februar. 50de opførelse af Holbergs Den Stundesløse
med Garmann i titelrollen. Ogsaa Den Stundesløse repræsenterer et
maximum, thi dets 16de opførelse i denne sæson er mere, end noget
Holbergsk stykke har naaet før i det samme tidsrum. Men
folkeforestillingerne om lørdagen har jo hjulpet godt til.

18de februar. Sæsonens første norske nyhed. Eru Ragna,
skuespil i en akt af Holger Sinding, og sæsonens første debut, Michael
Krohns som Mascarille i Moliéres enakts lystspil Snærperne (Les
précieuses ridicules), der samtidig opførtes for første gang.

Eru Ragna er nærmest at ligne med en asters. Farverne er
friske og fordringsløst vakkre, men blomsten dufter ikke. Fru Ragna
har giftet sig med en rig levemand, dels af trang til luxus, dels fordi
han, hun elskede, ikke erklærede sig. Bør hun saa gaa, naar mandens
vidtløftigheder blir for mangfoldige, — bør hun saa følge sin første
kjærlighed, skjønt hun nu er moder? Forfatteren lader hende med

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:13:03 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1890/0139.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free