- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Første aargang. 1890 /
132

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Theaterdagbog februar 1890

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

132

alles billigelse blive, thi, som han godtgjør: fru Ragna er ikke af det
skrot og korn, man tager indignerede mennesker af. Frøken Constance
Bruun gav fruen, hr. Halvorsen ræsonnøren — elskeren, begge ypperligt.

Michael Krohn gjorde lykke i en rolle, som fordrer en overordentlig
evne til at være lystig. De mange, som havde seet den ældre Coquelin,
kom med for store fordringer; men de, som ikke havde seet Coquelin,
morede sig godt og fremkaldte Krohn flere gange for hans lebendighed
og uforfærdede komik. Damerne ønskede sig formentlig gjentagne
gange vifter.

Michael Krohn hører til en egte skuespillerfamilje, der selvfølgelig
baade paa fædrene og mødrene side er bergensk. Baade forældre og
de fleste søskende har været knyttede til theatret. Faderen, Georg
Krohn, debuterede i Bergen 1856 som Erasmus Montanus, flyttede 1860
til Kristiania „Norske Theater" og derfra, efter sammensmeltningen af
de to kristianiascener, 1863 til Kristiania theater, hvor han 1869 skabte
Lundestad i De unges Forbund. Han døde 1870, kun 39 aar
gammel. Hans hustru, Oluiine Elisabeth Krohn, født Sullustad,
halvsøster af frøken Sofie Parelius og tante til Henrik Klausen, debuterede
1853, sytten aar gammel, paa „Det norske Theater", virkede 1856—60
i Bergen, derefter til 1862 atter ved „Det norske Theater",
hvorefter hun forlod scenen. Hendes bedste rolle var Thora i Et enfoldigt
Pigebarn. Af Krohns børn debuterede den nuværende fru Louise
Duborgh paa Kristiania theater 1881 som Hellen i vaudevillen
Slægt-ningerne, skabte siden bl. a. Hedvig i Vildanden og tog afsked
fra theatret 1886 söm Agnete i Elverhøj. Hendes søster den
nuværende fru Elisabeth Dybwad, debuterede i 1886 som Franziska i
Vore Mænd og tog afsked i samme rolle 1888. En broder, tegneren
Olaf Krohn, var i nogle maaneder 1887 knyttet til theatret og var en
elskværdig Pluto i Orfeus i Underverdenen. Den nu ankomne,
Michael Krohn, bliver forhaabentlig varigt medlem af Kristiania theater.

27de februar. Afskedsbenefi.ee for Hjalmar Hammer. Hammer
havde allerede i to aar været fraværende fra theatret paa grund af et
halsonde, og han deltog kun i afskedsforestillingen med en prolog.
Hjalmar Hammer debuterede, 22 aar gammel paa Kristiania theater
1870 som Tadeo i Hertz’ lystspil den Yngste. Han har i løbet af
18 aar spillet mange gange flere roller end en sterkt benyttet kunstner
ved Théåtre Français faar spille i et helt langt liv, og var en tid
næsten ængstende sterkt benyttet, saa hans upasselighed ofte kunde
have væltet det hele repertoire. Men han blev aldrig syg, aldrig hæs
før han blev det saa alvorligt som nu. De roller i det norske
repertoire, hvori Hammer særlig vil mindes, og som han har skabt, er
Hagbart Tallhaug i Leonarda (1879), Doktor Bank i Et
Dukkehjem (1880), Gregers Werle i Vildanden (1885), Hans Kampe i Det
ny System (1886), Alf i En Hanske (1886) og Rosmer i
Rosmersholm (1887). Han har derhos vundet megen sympathi som Hamlet,
Romeo, Erasmus Montanus og fremfor alt som Ambrosius.

Junker H.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:13:03 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1890/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free