- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Første aargang. 1890 /
317

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ola Hansson: Litterære produktionsmaader

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

317

løierlig-ubetydelige, hvad som helst, — naar det punkt berøres,
springer alle væsenets vinduer op paa vidt gab, som det
underfulde skrin, naar nogen trykker paa den hemmelige fjær.

Men ikke alene ved beskaffenheden af dette hvad, som
vækker bevægelsen, viser personligheden sig hos forskeren, den
kommer ogsaa til syne i den maade, hvorpaa sjælemekanismen
arbeider. Man indser dette tydeligst, naar man har for øie to
stik modsatte typer som f. eks. Darwin og Nietzsche.

Darwin er arbeidsmyren i aandens verden. Han viser
metho-dikens idealtype. Han hober material omkring sig, til det ligger
der altsammen som en eneste uhyre haug. Saa sætter han sig
til at sortere — ugræsfrøene fra saakornene, de beskadigede blandt
disse fra dem, som har grokraften i behold. Han sidder i dette
ensformige arbeide som en sand helgen af taalmod; for det
tager tid, megen tid, rækker dage, aar, mange aar, uden
omveksling. Han vilde føie samvittighedskval, saa sterke som en
omvendt synders, om han et eneste øieblik slappedes eller sovnede
af. Han veier hvert støvgran af et fænomen paa guldvegt
og gransker det ubetydeligste kryb af en iagttagelse gjennem
mikroskop. Siden kommer saa ordningen; han lægger hen til
hverandre, hvad der hører sammen, de særlige detaljer sondrer
sig fra og forener sig med hverandre; der opstaar tomme
mellemrum og tætpakkede grupper, som danner et hele for sig. Saa
opdager han en dag, at det hele ligger for ham som det løse,
ubestemte udkast til en figur, omtrent som en tegning "paa et
papir med spredte punkter og svagt antydede linjer; dette er
skeet uden nogen foranstaltning fra hans side, figurerne har
dannet sig gjennem detaljernes og detaljgruppernes egen iboende
tiltræknings- og frastødningskraft, har ikke tegnet sig efter et
doktrinært schema eller et paa forhaand konciperet billede, som
han selv har skudt under. Nye punkter sættes til, nye linjer
trækkes, de tidligere fremtræder grovere, de sidste
sammenbindende streger kommer til — og en vakker dag ligger der for
forskerens øie en fuldstændig planche over den organiske verdens
udviklingshistorie.

Det samme kunde imidlertid ogsaa naaes ad helt ulige veie.
Den samme indsigt kunde gribes i et eneste øieblik. Hvad der
i det første tilfælde var endeligt resultat, kunde ogsaa være
udgangspunktet, det først undfangne princip eller syn, i hvilket alt
det, som hos Darwin var et møiefuldt forarbeide, laa in nuce, og
hvoraf hele kjeder af sandheder og billeder vilde spinde sig ud

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:13:03 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1890/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free