- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjerde aargang. 1893 /
22

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gerhard Schjelderup: Dramaets gjenfødelse ved Rich. Wagner - II - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

in.
kesterkompositioner en del af denne det umiddelbare indtryks frisk
hed, men gav til gjengjæld melodien en større udtryksfuldhed. Hans
største betydning ligger jo for resten inden den dramatiske musiks
enemerker.
„Beethoven var kaldet til at skrive musikkens verdenshistorie,"
siger Wagner, og utvilsomt er længselen mod de andre kunster hos
ingen anden foregaaende musiker saa stor, ja denne længsel an
tager hos denne vældige kjæmpe en storslagen dramatisk form-
Med genialt instinkt følte Beethoven, at veien mod den store, alt
menneskeligt helt udtrykkende kunst ikke gik gjennem operaens
konventionelle, snevert begrænsede former. Han forsøgte da, selv
ude af stand til at skabe en ny digterisk form, alene ved musikens
hjælp klart at udtrykke sit væsens uudtømmelige rigdom. De merke
ligste af hans symfonier og, i det hele taget, kompositionerne fra
hans senere livsperiode viser denne stræben efter alene ved mu
siken at give sit indre liv et bestemt fuldt tilfredsstillende kunst
nerisk udtryk. Men dette var en vildfarelse, noget umuligt, og
derfor ser vi Beethoven i sit sidste hovedverk, den niende symfoni,,
endelig søge og finde ly efter det store havs vældige storme, men
denne havn fandt han udenfor musiken i det forløsende ord.
Wagner sammenligner Beethoven med Columbus, 1) der efter
utallige anstrengelser og farer endelig opdagede den nye verden.
„Men ligesom Columbus var han sig neppe sin opdagelses storhed
fuldt bevidst, men førte sin vildfarelse med i graven." Dog med
hvilken jublende fryd hilste ikke Beethoven det nye, forjættede
land! „Freude, Preude!" „Seid umschlungen Millionen!"
Beethovens store opdagelse fandt forstaaelse hos én uendelig be
gavet kunstner, Richard Wagner. Han byggede videre og skabte det
storslagne hel-drama. Kun hvor øie, øre, forstand, følelse og fantasi
finder fuld tilfredsstillelse, er det kunstneriske indtryk uforstyrret
tilstede; denne sandhed indsaa Wagner, for første gang siden de
græske tragikeres tid. Herpaa byggede han sit drama.
Dog før vi gaar over til at behandle dramaets gjenfødelse, maa
vi kaste et blik over operaens opstaaen og udvikling, for tilstrækkelig
at kunne paavise, hvor fjernt denne kunstform trods tilsyneladende
ydre overfladisk lighed staar det virkelige drama.
Enhver organisme, der besidder levedygtighed, opstaar ad na
turlig vei ifølge en naturlig indre nødvendighed. Saaledes ogsaa
x) Se „Das Kunstwerk der Zukunffc" side 91 etc. og „Oper und Drama"
side 278 etc.
22

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:14:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1893/0032.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free