- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjerde aargang. 1893 /
155

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gerhard Schjelderup: Dramaets gjenfødelse ved Rich. Wagner - Wagners udviklings-periode. IV

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1) Eine Mittheilung an meine Freunde.
orkestret), en dirigent uden lige, en storslagen digter, var Wagner*
tillige begavet med en merkelig forstaaelse for skuespilkunst, sang
kunst, sceneteknik og dekorationsmaleri, ja hans theater i Bayreuth
er i arkitektonisk-akustisk henseende en ny genial opfindelse. Hvor
høit han staar som æstetiker og kritiker, har jeg allerede antydet..
„Fremtidens store kunstverk" formaaede Wagner at skabe, men et
folk, der har en lignende forstaaelse for hans drama, som det hel
lenske for Aischylos’s og Sophokles’s verker, forefandt han ikke..
Vil fremtiden udvikle et saadant? Neppe saalænge den nuværende
samfundsorden (pengevælde og militarisme) bestaar.
Længe maatte Wagner søge, længe og haardt kjæmpe, førend
han opdagede de store sandheder, som drev ham til at gjenop
bygge Hellas’s storslagne heldrama i uendelig beriget og udviklet
skikkelse. Aldrig fører forudfattede theorier til nye kunstformer,
men disse opstaar i den geniale kunstners inderste sjæleliv, som
resultat af ydre og indre erfaringer. Saa ogsaa hos Wagner, ved
hvis udviklingsperiode vi her en stund skal dvæle.
Født 22de mai 1813 i Leipzig, viste Wagner først væsentlig
digterisk begavelse, idet han i sværmerisk begeistring hang ved
Shakespeares værker og allerede som 12—13 aars gut søgte ate
efterligne, ja selv i dramatisk virkning overbyde den store engelske
skald. Først i 17—18 aars alderen blev han formelig overvældet
af Beethovens symfonier og Webers Freischutz. Under disse mestres
og den dengang nye Marschners indflydelse skrev Wagner „die
Feen", et verk, som jeg her i Mtinchen har havt leilighed til at
høre. En betydelig begavelse træder en i dette verk imøde, omi
det end som helhed betragtet er svagt og røber uerfarenhed og
uselvstændighed hos den unge digter-componist. Dog er „die Feen"
holdt i en gjennemgaaende ædel stil, staar i saa henseende bety
delig over det adskillige aar senere skrevne „Rienzi". En opmerk
som iagttager vil allerede i „die Feen" kunne finde spor mod den
fremtidige omdannelse af den dramatiske kunst. Imidlertid var
Wagner bleven dirigent i Magdeburg, hvor han under indtryk af
de franske og italienske blændende effektoperaer forlod Weber og
Beethoven og i frivol retning digtede og komponerede „das Liebes
verbot". „Indstuderingen og direktionen af de letbenede franske
mode-operaer, det pikante og pralende ved deres orkesteveffekter,-
foraarsagede mig ofte barnagtig fryd, naar jeg fra dirigentpulten
til høire og venstre „das Zeug loslassen durfte", skriver Wagner selv 1).-
155

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:14:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1893/0165.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free