- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjerde aargang. 1893 /
291

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. Devold: „Fred“ og teologerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

;af „texten", men kolder os empirisk til vore religiøse oplevelser og
erfaringer i deres sammenkæng med den fra Jesus udgaaende bevægelse.
.„Guds rige" er „indeni os", ikke et lokalt „kinsides". Det „aande
lige liv" kolder til i vor dybeste, alt samlende livsfølelse og er kultur
livets kjerteblod og bankende puls. ’Guds riges seierskaab ser vi i
verdenskistorisk perspektiv. Vi lever saaledes ikke ito verdener ; det
er kele vort naturlige livsstræv, som blir religiøst forklaret. Vi tror
ikke paa et system eller en bog, men paa „menneskesønnen" ; vi læg
ger ikke vægten paa dogmatiske udformninger, men paa religiøst liv,
og bedømmer ikke mennesker efter et sckema pr. logik. Vi mener,
at den køieste sandhedsaabenbarelse er personlig, er Jesus ; og vi
opfatter kam tilslut ved et intuitivt syn, som er resultatet af en vexel
virkning mellem kans kistorie med dens følger og vor egen livsud
vikling; kan fødes tilslut i os. Ganske paa samme maade som Nietzsckes
„TJebermensck" .
Ibsen, der som sagt kar kavt med pietismen at bestille, rører
altid i sin digtning ved de dybeste livsfølelser, de religiøse ; kan kom
mer derved til ’at gi flere træk af „menneskesønnen". I „Rosmers
kolm" kar vi saaledes den „stille, glade skyldfribed", hvori lykken
lever. I „Vildanden" taler kan om „vidnesbyrdet", der er saa stort
og talende, at naar den søndrede tro og tillid ser det, da faar den
troen tilbage. — Dette vidnesbyrd er for os Jesus. Paa denne
maade ser vi kam, og kan gi r den store, usigelige tillid, med dem
tilforladelige tro paa kjærligkeden og paa Gud, og dermed den dybe,
inderlige kjertelykke. Han er troens levende ord.
Vi indlader os ikke paa at sige, kvordan eller kvad Gud er. Vi
indrømmer, at vi maa skabe kam i vort billede; for os er jo Gud
kun tilgjængelig i „menneskesønnen". Men den levende tro paa
Gud o: paa kjærligkedens *ube tinge de magt og myn
dig ke d , kvad Gud betyder foros, det blir, saavidt
jeg ser, effcer saaledes som kr. Steinsvik kar udtalt sig, det afgjørende
skille mellem kam og os.
Denne „gjenstand" for vor tilbedelse kan ingenlunde
ændres eller opgives eller erstattes. At tro paa kjærligkedens seier,
tilforladelig sikret i Gr ud , og vide sig i denne tro ganske afkængig
af Jesus det er netop kristendom.
Jesus kommer fra livets mystiske baggrund, fra „tauskedens
dybder" for at tale med Carlyle, og beaander med sit levende, gudeligt
myndige ord, baaret af kans sædelige personligked, indfriet og bevidnet
gjennem keie kans livskistorie, vor dybeste livsfølelse, som fører
anende ind mod kvets baggrund, og løser den ud i en bevægelse, som
291

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:14:40 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1893/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free