- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
11

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gerhard Schjelderup: Musikens udvikling til almenmenneskelig kunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

11

som besjælede kirkens tjenere og trøstede det undertrykte folk, kunde
derfor ikke frembringe nogen kunst. Derimod optraadte borgerklassen
lidt efter lidt paa en yderst selvstændig maade. Det friske og stolte
liv, som denne nye samfundskraft i middelalderen udfoldede, har skabt
den gotiske arkitektur, herlige frembringelser særlig paa malerkunstens
■og kunstindustriens gebet. Selvfølgelig ydede denne klasse ogsaa
meget i musikalsk retning, mest i forbindelse med geistligheden, der
jo selv saa ofte var udgaaet fra bourgeoisiet.

Denne musik fik ligesom de middelalderske mysterier den
daværende borgeraands præg, farvedes af militær, folkelig djærvhed og
religiøs begeistring, friskt livsmod og samtidig pietetfuld fasthængen
ved gamle former og indretninger.

Den protestantiske kirkemusik er det musikalske resultat af denne
tids kraftige aandsliv, der vedblev at leve i de tyske stæder længe,
efter at borgerklassen havde mistet den stilling, den i middelalderen
i enkelte kulturcentrer indtog.

Som den vældigste repræsentant for denne middelalderens
borger-aand betragter jeg Sebastian Bach. Djærv, fuld af liv og kraft
■og dog saa uendelig loyal og konservativ, er denne store kunstner.
Hans dybe religiøse følelse, hans liv i en tid, der var svanger med
saa meget nyt, skabte vistnok nye, hidtil ukjendte former og fremfor
alt en dybde og storhed i udtrykket, som før var ukjendt. Men det
nye, som gjærer hos ham, er snarere resultat af den middelalderske
borgers uforfærdede mod og freidige trang til opdagelser end
bevidstheden om, at en ganske ny kunstperiode stod for døren, og at han
selv, Sebastian Bach, var en af banebryderne. Heller ikke Columbus
anede, til hvilke omvæltninger hans opdagelse skulde føre. Naar man
har seet de tyske byer fra middelalderen, som endnu den dag i dag
staar der som for hundreder af aar siden, kan man rigtig forstaa
Bachs ægte middelalderliglied, uagtet han levede ind i det 18de
aarhundrede. Bach er en kjødelig broder af Luther.

Men ligesom middelalderens kontrapunkt i Palæstrina fandt sin
høieste udvikling (den katolske kirkemusiks blomstringstid) og saa
straks efter nedgangens periode begyndte, saaledes markerer Bach
ihøiden af den protestantiske musiks udvikling. Allerede Handel er
en dekadence-kompt>nist uden virkelig religiøs dybde, men som dog
er knyttet langt fastere til sin tid end Bach. Vistnok benyttede ogsaa
han gamle former, men indholdet var et ganske andet. Det 18de
aarhundredes trang til livsnydelse, den robuste 3die stands opvaagnen til
■delagtighed i den Hvsglæde, som de privilegerede stænder i forrige
aarhundrede saa rigelig nød. Det1 berømte Hallelujakor i „Messias"

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0019.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free