Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Gerhard Schjelderup: Musikens udvikling til almenmenneskelig kunst
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
12
udtrykker snarere en del kraftige jægeres hjemkomst efter en heldig
jagt end de kristnes jubel over en frelser!
Handels store kraft, svulmende sports-muskler, sans for god mad
og ydre religiøsitet passede fortrinlig til englænderne, hvis
yndlings-komponist han blev og endnu er. Rigtig en komponist for den
anglikanske kirke*).
Senere oplevede kirkemusiken, den katolske i Liszt, den
protestantiske i Mendelsohn m. fl. en art gjenopstandelse.
Jeg har tidligere antydet, hvorledes operaen opstod i det
middelalderske feudalvæsens nedgangsperiode.
Fra først af havde folkesangere forlystet fyrsternes øren og
belivet deres fester. Men dette var ikke nok for de italienske
smaa-despoter i det 16de aarhundrede. Der maatte mere raffinerede midler
til for at pirre deres nerver. Saaledes opstod operaen, en tilfældig
uorganisk sammenblanding af alt, hvad der kan forlyste øie og øren
samt øvrige sanser.
Hulhehen af denne kunstart har Wagner tilfulde paa vist**). Men
en vis ydre noblesse viste dog, at den var opstaaet ved raffinerede
mæcenaters hoffe. Derfor kunde selv store kunstnere lade sig blænde
af dens glans og søge at arbeide „operaer", der dog samtlige, trods
al udfoldet begavelse, lider under genrens grundfeil: „musiken som
blot skulde være et dramatisk udtryksmiddel er bleven
maalet, hvorefter alt ganske vilkaarligt maa rette sig."
Det var forbeholdt Meyerbeer at berøve operaen dens sidste
rest af noblesse og saaledes vise dens hele tomhed.
* *
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>