- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
32

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N. Michailowsky: Den russiske litteratur - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

32

Den litterære kritik fulgte bevægelsen, den har i det hele taget
med sjeldent talent formaaet af den kunstneriske produktion at
uddrage den lærdom, som samfundet i hvert givet tidsrum trængte til.
DobrolubofF kan nævnes som typen paa denne slags kritik. Hans
artikler om Turgenjews, Grontscharows og mange andres romaner
udøvede en enorm indflydelse paa det russiske publikum. Og da
Pissa-reff efter Dobroluboffs død overtog den russiske kritiks scepter, drev
han det til at prædike negation af enhver æstetisk form. Det er ogsaa
ham, hvem vi skylder den levende interesse for naturvidenskaberne.

Yi har ovenfor seet, at disse videnskaber tidligere havde glimret,
ved sin fraværelse. Regjeringen saa med mistro paa de
videnskabelige teorier, og da mistroen ophørte, kastede vore skribenter sig med
begjærlighed over den forbudne frugt. I mangel af original
videnskabelig litteratur satte man sig med utrættelig iver til at oversætte
alt, hvad der udkom i udlandet; den aandsstrømning, der almindelig
kaldes den realistiske, opstod og trak til sig alt, hvad Rusland
eiede af aandsmagt.

Den filosofiske realisme gik haand i haand med den kunstneriske
og den satiriske litteraturs realisme, og seirede over hele linien. Man
begyndte at studere livet i hele dets hæslighed uden fordomme af
nogen art, hverken teologiske, politiske eller sociale. Lidt efter lidt
opstod den retning, som Turgenjew har gjort bekjendt under navnet
nihilisme, den yderliggaaende negative kritik paa alle omraader. Denne
retning havde ganske vist sine skyggesider, men der var dog ogsaa
meget sundt i den. Man søgte for enhver pris sandheden eller rettere
sagt pratvda, der paa engang betyder sandhed og retfærdighed. Der
var altsaa etiske og ideale tendenser paa bunden af denne bevægelse,
og det er under indflydelse af disse ideer, at der i Rusland fremstod
en hel litteratur, som endnu ikke har mistet noget af sin betydning.

Det er at beklage, at de litterære arbeider, som udkom i denne
retning, skulde blive saa pludselig afbrudte. I 1861 døde Dobroluboff;
aaret efter arresteredes Tschernichewsky og blev lidt efter sendt til
Sibirien, hvorfra han først kom tilbage kort tid før sin død, 1889.
Den polske opstand bidrog ogsaa meget til det, ogsaa forsaavidt som
den moskovitiske publicist Katkoff ved den blev skudt i forgrunden.

Katkoff begyndte sin karriere ved at prædike et slags
liberalisme efter engelsk mønster; men efterhaanden blev han en voldsom
reaktionær, der kjæmpede imod alle reformbestræbelser. Han udøvede
en større indflydelse, end nogen anden russisk journalist nogensinde
har udøvet. Han nød fuldstændig pressefrihed for sin person og
angreb hensynsløst alle de funktionærer, som vovede at være af en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free