- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
93

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. K. Søltoft Jensen. Middelalderlig digtning og moderne pastiche - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

93

linger, iclet han forstaar at benytte de kunstneriske midler med det,
sikreste øie og. ved hver enkelt detail at ramme lige den rette
-nuance der, hvor et formeget eller et for lidet vilde virke
forstyrrende og ødelægge illusionen.

Man tage nu igjen de middelalderlige romaner for sig, og man
vil se, hvilken himmelvid forskjel der er i hele behandlingsmaaden,,
i hele stilen. De middelalderlige digte fortæller let og livlig, ofte"
underholdende, men altid med en for en moderne læser trættende
vidtløftighed. Selv hos Thomas er fremstillingen vidtsvævende og
langtrukken, alle episoder tværes ud i en uudholdelig bredde, alle
personerne udbreder sig i alenlange samtaler, og digteren holder af
at udtrykke en og samme tanke paa flere forskjellige maader
umiddelbart efter hinanden. Da Tristan er dødelig saaret, behøver
han saaledes over 100 verslinier for at befale sin ven at hente
Isolde. — Hos Karl Larsen er der intet, som minder om denne stil..

Omtrent som Karl Larsens tristandigtning forholder sig til de ■
x middelalderlige romaner, forholder helvedesskildringen i den stor- .
slaaede digtning „Ahasvers dom"’ sig til den middelalderlige
visions-litteratur. Fra det 4de til det 12te aarhundrede fremkom der
en mængde beretninger om livet efter døden, skildret i form af
visioner, som tilstodes særlig begunstigede mennesker. Disse
visioner var oprindelig affattede paa et mer eller mindre barbarisk
latin og fandt, dels i dette sprog, dels i oversættelser en umaadelig
udbredelse i alle Europas lande. De udmerker sig særlig ved en .
yderst detailleret udmalen af de rædselsfulde kvaler, der rammer
de fordømte i helvede, og afgiver vigtige og interessante dokumenter
for de religiøse forestillingers udviklingshistorie. I det 12te
aarhundrede fik denne litteratur et særligt opsving, navnlig paa Irland,.
hvor legenderne om den hellige Patricius’ purgatorium og
om ridder Tungdals besøg i underverdenen nedskreves. Disse
verker frembyder ogsaa derved interesse, at vi i dem har
prototyperne til et af verdenslitteraturens betydeligste digterverker:.
Dantes Divina commedia.

Der gaar en voldsom og barok fantasi gjennem disse merkelige
visioner, men deres forfattere var ikke egentlige kunstnere; deres
formaal er nærmest at hobe gyselighed paa gyselighed, og en
moderne læser vil neppe fængsles af disse engang saa yndede verker.
Man tro ikke, at deres manér har været forbillede for hr. Larsen.
Nei, for at frembringe sin mægtige digtning har hr. Larsen ladet,
sig gjennemtrænge af den samme fantasi, som skabte de
middelalderlige verker, og ud fra denne har han skabt nye

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0101.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free