- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
204

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Laundy: Hubert Herkomer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

204.

nerier og figurer fra sit bayerske hjemland. Sujettet havde kun
lokal interesse og har kun lokal betydning, ligesom de fleste af
hans billeder med bayerske figurer forgjæves appellerer til den engel
ske følelse.

Endel betydelige portræter tilhører denne periode. Med
billedet af Richard Wagner traadte han ind i en ny periode. Ifølge
sit eget udsagn var han med det kommen ind i en ny fase af sin
kunst; thi først nu gik det klart op for ham, hvorledes akvarellet
kan anvendes i stor maalestok. Han havde udfundet, at en dygtig
maler med dette lettere middel kan præstere en god del af den
kraft og det eftertryk, som ligger i oljen. Richard Wagner
negtede at sidde for ham og mente, at Herkomer kunde „tage" ham
under hans offentlige optræden i London. Men maleren fandt det
ugjørligt og besluttede at male ham efter hukommelsen. Dette
gjorde han ogsaa delvis, men Wagner sad dog tilslut for ham,
før han fuldførte billedet.

Portrætterne af Tennyson og Ruskin er ligeledes akvareller,
og efterat Herkomer havde seet, hvad vandfarverne magtede,
begyndte han paa et stort billede, 6 fod langt og fem fod høit. 1878
var det færdigt og blev udstillet i Grosvernorgalleriet. Sujettet
var en direkte studie fra bondelivet i det bayerske høiland og hed
Life, Light and Melody. Det fremstiller bayerske bønder i en
kneipe. Nogle sidder og drikker og passiarer, andre spiller kegler
og hovedfiguren, en forstmand, spiller cithar. Der er liv og melodi
i huset; lyset straaler fra himmelen og paa de fjerne fjelde. I
dette fortrinlige billede har akvarelmaleriet naaet sin høieste
fuldkommenhed.

I 1880 sendte maleren sit første betydelige landskab til
Aca-demy, det var det virkningsfulde billede Godes Shrine, en alvorlig
studie efter naturen i det bayerske høiland, der især udmerker sig
ved sin udmerkede udførelse. Det følgende aar udførte han sit
landskabsbillede The Gloom of Ldivale, et kolossalbillede paa
Gros-vernor-galleriets udstilling. Det behandlede et sujet, der var
be-slegtet med det foregaaende og var malet i et portativt atelier i
Nord-Wales’s bjerge, direkte efter naturen. Et andet bjerglandskab
af ham, „Foiinclder blev malet et par aar senere og udstillet i
1885, blev indkjøbt af Royal Academy og indlemmet i den moderne
kunstsamling. Fire aar senere blev til det samme galleri ogsaa
indkjøbt et andet billede af Herkomer, The Chapel o† the
Chester-house, det bekjendte kapel i Thackeray’s Newcomers, i det
væsentlige et portrætbillede som „Den sidste mønstring".

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0212.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free