- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femte aargang. 1894 /
205

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Albert Laundy: Hubert Herkomer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

205.

Desuden har Herkomer ogsaa malet mange andre akvareller,
landskabsstudier efter naturen i England og hans kjære hjemland,
portræter og kombinationer af landskaber og figurer. Hans første
verker stod ogsaa paa dette omraade under indflydelse af Walker,
og til denne periode hører hans billedserie fra bayersk landliv,
som „The Poachers Fate’1, og „Naturçd Enemies. I sine følgende
vandfarvebilleder, som danner en slags overgangsperiode, viser
Her-komers ejendommelighed sig tydeligere, saaledes i det allerede
omtalte store billede af serien fra Bayerns høiland og i en anden
serie, som han tog sujetterne til fra den nærmeste omgivelse
omkring sit hus i Busliey. Herkomer’s tidligere akvareller viser et
tilbagefald til hans efterlignerperiode, og i sine verker saavelsom
ved sin egen udtrykkelige erklæring har han bekjendt sig som
paavirket af North, en ved en sterk individualitet udpræget samtidig
af Walker.

1879 var Herkomer bleven associcite af Royal Academy og i
1870 blev han ordentlig medlem. 1885 blev der paa Max Müllers
forslag tilbudt ham et professorat i kunst ved Oxford universitet,
et tilbud, som han antog. Hans forelæsninger, der udelukkende
holder sig til kunstens praxis, er godt besøgte og skattes høit af
universitetet og studenterne.

Af den masse portræter, han har malet, skal endnu nævnes
kun et par af de betydeligste. Et af hans skjønneste verker er
det virkningsfulde og værdige billede af faderen, der fremstiller
denne ved høvlebænken, med hammer og meisel i haand, og saa
portrættet af Thompson ikke at forglemme, der er malet for Trinity
College. Ligeledes er hans to skisser af Dr. Butler, Trinity Colleget
leder, udmerkede prøver paa hans evne til at gjengi ve en individualitet.

Det første kvindeportræt, Herkomer malte, var billedet af Miss
Grant. Det blev udstillet 1885 i Royal Academy og det indtryk,
det gjorde, fremkaldte en næsten ligesaa enstemmig bifaldsstorm
som den, der havde hilset Last Muster. Et andet kvindeportræt
med titelen „Den henrykte" (Entranced) kom to aar efter. Det
gjorde et ligesaa sterkt indtryk, og det er vanskeligt at sige,
hvilket af de to billeder, der er det skjønneste. Med nogle faa ord at
vurdere Herkomer s kobberstik og raderinger er umulig. Han
behersker rad ernaalen, gravstikken og ruietten med samme sikkerhed.
Han er ligesaa fremragende kobberstikker som raderer og maler;
og raderkunsten skylder ham nye fremgangsmaader og en ny teknik.

Herkomers kunstskole i Bushey har følgende historie. En
fader i naboskabet ønskede, at hans datter skulde lære kunsten af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:15:38 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1894/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free