- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tolvte aargang. 1901 /
25

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Edvard Munch

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Edvard Munch.

25

Af og til var det, som om denne syge flamme gled
bedst ind i stjernenatten, blev rolig straalende mellem
stjernerne! . .

Men lad billedet fare! Lad det simpelthen hede, at
i Munchs kunst var der aand af en anden aand end
naturalismens. Lad det hede, at denne kunst udgik fra
naturalismen, men at den i sit dybeste væsen blev og altid havde
været naturalismens hemmelige fiende. Lad os følge den i
dens udvikling, fra dens naturalistiske begyndelse og indtil
nu, da den staar paa mystikens rand og griber efter symbolet.

Edvard Munch er maaske den mest malerisk begavede
af alle de malere, som har seet dagens lys i Norge. Hans
maleriske talent har selv hans bitreste modstandere ikke
vovet at bestride. Men at Munch i sin udvikling som maler
er stanset langt fra fuldkommenhedens maal, det har selv
hans kunsts heftigste beundrere efterhaanden maattet
indrømme.

For Munch selv synes det specielt maleriske ved hans
produktion stadig at være blevet mere ligegyldigt.

Hvad er han da andet og mere?

Ingen vil kunne negte, at der i Munchs kunst mere og
mere er kommen tilsyne en eiendommelig personlighed, og
at denne personlighed er meget af en grubler, noget af en
digter. Men det er ogsaa iøinefaldende, hvor langt denne
grubler er fra at være en klar tænker, og hvor bundet denne
digter er til det maleriske udtryksmiddel.

Som maler er Edvard Munch den sterke og sensible
kolorist, i hvis kunst farverne kan klinge med
oprindelighedens styrke og med en inderlig bevæget udtryksfuldhed
som hos ingen anden norsk maler.

Som maler er han ogsaa en virkelig stor linjekunstner.
Han kjender rumkompositionens hemmelighedsfulde
sinds-bevægende magt. Han kjender den enkle omridslinjes
sug-gestionsevne. Hans begavelse som maler ligger derfor
tilrette for det store format, for vægfladen, for fresken.

I en mere harmonisk kunstepoke end vor, i tider, da
øiets kunst ikke kjendte andre værdier end de af øiet
justerede, og da formens vegtskaaler aldrig blev vippet ud af
ligevegt ved noget fremmed lod, vilde den maleriske side
ved Munchs kunst vistnok have naaet en meget høi grad af
fuldkommenhed.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1901/0033.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free