- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tolvte aargang. 1901 /
186

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - S. B.: Teaterkronik

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

186

Tea lerkronik.

skuespil «Tordenskiold», hvis af instruktør, maler og maskinmester’
aldeles fortrinlig arrangerede sjøkamp lader indianeroverfaldet og;
forliset i «Jorden rundt» langt tilbage. Imens har vort
nationalteater faaet stunder til at tage sig den hvil, hvortil det synes alt
have havt trang efter saameget udmærket arbeide, særlig efter de}
stærke tiltag og de store kunstneriske resultater i den første sæson .

I. B. Bull har paa bogens første side kaldt sit stykke «Historisk
skuespil i tre afdelinger», hvad der lyder meget pompøst, paai
næste side derimod — som det synes mig med den rette taktt
— folkeskuespil, hvilken titel teatret ogsaa har givet det paa sini
plakat. Det er tænkt og anlagt som et folkeskuespil; dets mening
er at fornøie jevne og patriotiske mennesker med teatermæssig’
gjengivelse af kjendte fædrelandshistoriske hændelser og optrin.
Og hvad der i stykket falder indenfor denne ramme, opnaar sira
hensigt og har forsaavidt sit værd.

Men uheldigvis har forfatteren paa clen slagne vei til delt
sikre maal faaet forstyrrende digterlyster, der har bragt ham til
at vige ud af det for stykket engang optrukne spor. Han har
villet tegne et historisk tidsbillede af større rækkevidde, han har
villet give en menneskeskildring af dybere livsindhold, end der
■er plads og brug for i det jevne folkeskuespil; men med disse
vaklende tilløb henimod høiere maal — særlig med skildringen
af det meget mærkelige kjærlighedsforhold mellem Tordenskiold
og Julie Wilster — opnaar han stadig kun at forspilde sit stykkes
virkning paa det publikum, for hvilket det er skrevet.

Teaterchef Bjørnson har, saavidt det stod til ham, resolut
bragt stykket tilbage til det, som det egentlig er. Det er sikkert
nok ingen ømskindet behandling, Bulls «Tordenskiold» har maattet
undergaa, forinden han fik slippe ind paa scenen; men han er
virkelig ogsaa robust nok til at taale lidt af hvert, og der er
neppe grund til at blive sentimental i den anledning. Stykket er
stærkt beskaaret; lo helt stillestaaende tableauer er udeladte, hvad
forfatteren kun kan være teatret taknemmelig for, medens til
gjengjæld et nyt tableau, fremstillende Tordenskiolds berømmelige
sjøkamp med den svenske fregat, er føiet ind i den lange række.
Om forfatteren selv er mester for dette indlagte effektnummer,
om teatret her har muntret sig ganske paa egen haand, eller om
det er resultatet af et lykkeligt samarbeide mellem forfatter og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1901/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free