- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Trettende aargang. 1902 /
132

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Eilif Peterssen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Harry Fett.
i Munchen dannede denne første overordentlig lærd anlagte
historiske malerskole; men efter Pi loty fulgte Makart og
hans skole med en overdaadig pragtudfoldelse, med farver
og stoffe, silke og brokade, med fest og jubel og nøgne
kvinder. Det var en opblomstring af de gamle venetianeres
kunstneriske festglæde. Rigtignok manglede denne festlig
hed i modsætning til renaissancens sine rødder i selve livet,
og den er blevet skarpt bedømt denne kunst som falsk og
uegte, som en teatralsk galaforestilling, som kostumesvindei.
Senere tider vil dømme mildere, og vil i Makarts kunst
kanske se en graakold tids længsel mod historiens festlige
perioder, som et udslag af den samme tids pessimisme, der
bragte Ludvig II af Bayern til i sine slotte at bygge sig ind
i døde tider.
Men den historiske skole i Munchen bragte med sig et
energisk studium af de gamle mestere. Dette gav Miinche
nerskolen dens sikre tegning og dens egne kolorit. Wilh.
Diez, hvem Eilif Peterssen et halvt aar var elev af, havde
lært af de gamle mestere fra Diirer og Holbein til Rubens
og Wouverman, og Lenbach er mere end nogen anden af
de moderne kunstnere de gamle mesteres elev.
Det var i denne historiske Miinchenersfære, at Eilif
Peterssen modtog sin ungdoms sterkeste kunstindtryk. Han
kom til Munchen i begyndeisen af 70-aarene efter at have
studeret et par aar ved akademiet i Karlsruhe. Hans første
arbeide, målet medens han endnu var elev af Wilh. Diez, var
Korfitz Ulfeldt fra 1874. Billedet var holdt i den lidt almin
delige Miinchenerstil.
Saa kom aaret efter «Kristian II underskriver Torbern
Okses dømsdom». Dette arbeide gjorde med et slag den unge
kunstner berømt, indbragte ære og penge og var vel nærmest
aarsagen til, at han et par aar senere blev tilbudt et profes
sorat i Munchen. Jeg har aldrig seet billedet, der i sin tid
blev indkjøbt til Breslau bys galleri. Paa den i disse dage
afholdte udstilling var en udmerket studie af et mandshoved,
energisk og bestemt tegnet, med synlig paavirkning af gam
mel tysk kunst. Det var en studie til Kristian 11. Sam
tidig var udstillet et fint lidet interieur fra Rothenburg
i tidlig renaissancestil med Kristian Krohg som yngling
siddende model. Dette var ogsaa tænkt som en studie
til samme billede, idet Kristian II skulde have indtaget
132

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1902/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free