- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjortende aargang. 1903 /
65

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anathon Aall: Filosofien som grundlag for den akademiske dannelse - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Filosoflen som grundlag for den akademiske dannelse.
vi noget rigt vekslende : Der er det fem- eller fler-stren
gede instrument, som heder sansning. Vort øie opfatter
ætersvingninger; vi ser, ser siet, ser skarpt eller ujevnt.
Vi hører; luftsvingninger mellem 12 og 50000 i sekundet
nåar vort øre som toner. En. er musikalsk, han opfatter og
reproducerer klangrækker, en anden er mere eller mindre
tonedøv, vi har fire forskjellige maader at smage paa; vi for
nemmer, som det synes, et grænseløst antal af lugtdiffe
renser; vi føler tryk og temperatur, paa nogle steder af lege
met tydelig, andre steder igjen svagt og lidet. Vi har fornem
melser af vore lemmer, saaledes som vi bevæger dem i led
dene, vi har følelse af übehag og smerte, af vor tilstand paa
forskjelligt vis. De forskjellige sanser viser sig saa igjen
forskjellig i periodisk art, i rytmus. Barnets aandsliv er
vidt forskjelligt fra den udviklede voksnes; alder, kjøn og
medfødt temperament betinger andre forskjelle, navnlig med
hensyn til opmerksomheden, en sjælelig funktion, som har
draget den nyere tids blik i særlig grad hen paa sig. Ad
det fine spind af nerver, som disse indtryk fysiologisk er
knyttet til, iler de til hjernen, splitter sig op og væver
sig sammen paa en mangfoldig og for os enclnu dunkel
maade; først nåar den hele effekt er blevet sjælelig ud
formet til, hvad vi kalder tanke, gjenkjender vi det, der er
skeet med os, som en oplevelse. Tanken er en gjenganger; har
den først været der, kommer den let tilbage. Tanken er
fremdeles social. Den søger selskab. Tanker knytter sig til
tanker, og vi har det logiske menneske for os, den videbegjær
lige, forskende og grublende homo sapiens.
Ved siden af sanse- og tænkeapparatet har vi for det
andet at nævne det uendelig varierede sjælsverktøi, som
heder følelser ne; forskjelligt fra sanseiagttagelserne føicr det
et eget bidrag til det af sansning opsamlede og i det indre
bearbeidede tankemateriale.
Paa grundlag af disse to elementen erkjendelse og følelse
danner saa mennesket sig i livskampen til det, han er: et
handlende væsen. Mennesket ikke blot fornemmer, tænker og
føler, det vil og handier.
Vi har i det oven skildrede havt en smule psykologi
for os. Overalt møder vi den største individuelle variation,
men ved siden deraf regelmæssighed og love, sammenhæng
5 Samtiden. 1903.
65

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:20:29 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1903/0073.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free