- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Sekstende aargang. 1905 /
51

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Artur Hazelius og hans muséinstitution

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Artur Hazelius og hans muséinstitulion.
ende lidenskab, hvormed ranken dyrkes rundt om i vore
fjelddale, gjør denne periode til et af de merkeligste udslag
af hjemlig dekorativ folkekunst, ja af folkekunst overhove
det. Og før ranken ligger dekorative kulturlag af største
interesse og betydning. Mængder kom ind og blev derved
et virkeligt videnskabeligt materiale. I Nordiska museet
skimter man bygdernes særkarakter, deres individualisme,
der ofte er forbløffende. Fra Atraa i Telemarken f. eks. har
jeg i Nordiska museet fundet en række arbeider med en
ranke formet saa forunderlig paradoksalt, saa bizart som
intet andet sted, medens den i Nedre Telemarken er rolig,
værdig og rund. I Tuddal derimod karakteristisk slæn
gende i dybt relief. I Vesttelemarken slaas gammelt og nyt
paa samme forbløffende maade som i Sætersdalen. Nume
dal har sin rococo og sin dyreornamentik, Hallingdal sin,
fra Sandsvær har vi en egen vakker, høist karakteristisk
ranke. Oppe paa Hadeland har vi en rig og festlig folke
ornamentik, der har virket Jangveis især opover i Valdres,
hvor iøvrigt den prægtige gudbrandsdalske ranke ogsaa tyde
lig spores. Gudbrandsdalen er nemlig rankeornamentikens
kronland. Her har vi en række kjendte kunstnere, hvis
navne endnu huskes, og hvis arbeider kjendes. Som intet
andet sted gror ranken frem overalt, varieres og forfines.
Den gudbrandsdalske rankes indflydelse spores langt op i
Trøndelagen og over i Romsdalen.
Og hvor forskjelligt er ikke selve materialet. Fra de
prægtige renaissancebilledtepper til pudebetrækkenes alle
dekorative indfald. Og endelig alle de geometriske vestlands
tepper, hvor vi har bygdedekoranter, der endnu blot skim
tes fra de mangefarvede, brogede Mandalstepper til de
ensformige fra strileøerne. Vi har sølvsmykkerne med alle
de forskjellige former, former der er saa gamle som vor
prydkunst overhovedet, former der er præget af gotik og
renaissance og saa endelig ligesom er overvoksede med
barokens filigransranker. Vi har hardangersømmen og alle
de prægtige broderier fra “Nedre Telemarken. Og saa ende
lig foruden træskjærerkunsten hele rosemalingens verden,
det mest lunefulde og sprudlende i vor folkekunst. Og over
alt særkarakter, der kun skimtes, særpræg, som vi mangler
materiale for at fastslaa.
Dette materiales store betydning saa Hazelius, og han
51

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:22 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1905/0059.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free