- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Sekstende aargang. 1905 /
446

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paul Fjeldgaard: Litteraturoversigt. Danmark. Brandesianismens revision

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Paul Fjeldgaard.
i bogen om Poul Møller, som udkom i 1894, hundred
aaret efter Poul Møllers fødsel, og nu er udsendt i anden,
ændrede udgave. Denne overordentlig dygtig skrevne bog
angives udtrykkelig at være blevet til «for at gjøre rede for
en aandsform, som jeg anser for en af de dygtigste og eien
dommeligste frembringelser af vor nationale kultur». Materi
alet, hvoraf denne aand blev dannet, var arven fra den fædrene
jyske bondeslegt, «bravhed, sindighed og sund sans». Hos
faderen, den lærde biskop Rasmus Møller, blev dette stof
præget af den latinske dannelse; gjennem moderen og sted
moderen, Christian Winthers mor, tilførtes den sjællandske
sans for «lethed, bevægelighed og skjønne former». Hertil
føiede sig Poul Martins egen litterære dannelse; som rime
ligt var, fik Homer og Goethe og atter Homer den afgjørende
indflydelse paa ham; ogsaa den franske litteraturs skarpe
iagttagelsesevne og klare form tiltalte ham som beslegtet.
Endelig fæstede hans ingenlunde lette livsskjæbne sit dybe
præg i hans aand. Saaledes formedes den danske litteraturs
første realist. En mand, hvis nøgterne ideal var «den dyg
tige karl»; en digter, for hvem anskuelsens sikkerhed og
gjengivelsens fasthed var de høieste maal. Paa det religiøse
omraade tumlet om, som Odysseus paa de vilde bølger, indtil
han langt om længe finder havn i en sterkt personlig, ganske
dogmefri forsynstro. Uforstaaende og fiendtlig stemt overfor
tidens spirende politiske og sociale interesser; thi med al
sin nøgternhed var han kunstner til fingerspidserne, med al
sin virkelighedssans skyede han virkeligheden en under
lig bastard: den æstetiske bondekarl. Det er ikke vanske
ligt at se, hvad der har drevet Vilh. Andersen til at fremstille
netop denne aandsform. Det er slegtskabet. Thi ogsaa i
Vilh. Andersen stikker den klassisk dannede bondekarl, om
han end synes mere sjællandsk end jysk, mindre solid, men
til gjengjæld mere smidig end Poul Møller. Seiv en eien
dommelig ufrisk luft, der ikke er sjelden i den af preste
sønner skrevne danske litteratur, fornernmes paa samme
maade baade hos Poul Møller og hans kritiker, hvor meget
de end lufter sig, den ene som skibsprest paa reisen til
Kina, den anden som Sjællandsfar paa cykle gjennem Dan
mark.
Ligesaa typisk dansk, men anderledesartet er H. C. An
dersen. Han tilbragte hele sit liv i forgjæves længsel efter at
446

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:22 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1905/0454.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free