- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
166

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilh. Schencke: Buddhismen i nutiden - I - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

f
YVilh. Schencke.
mand, der paa grund av sin ivrige propaganda er blit be
tegnet som «den tyske buddhist».
Disse mænd hvis navn jeg her har nævnt, har selvsagt
intet med de teosofiske daarskaper at bestille. Og dog tør
man ikke uten videre gaa nt fra at det i alle tilfælder er den
egte uforfalskede buddhisme de gjør sig til talsmænd for.
Saa fast et tak har i virkeligheten den verdensanskuelse og
det livsideal de er opvokset under, faat paa dem, at de ikke
evner at si sig helt løs fra dem og fuldstændig ombytte dem
med det nye. Man tar derav hvad man synes man har bruk
for, og lar det øvrige ligge. Schultze f. eks. renoncerer paa
det buddhistiske karma-begrep og paa at føre sit liv som en
munk. Men dermed er det kun i høist uegentlig forstand
buddhismen han kan siges at repræsentere. Thi denne utgjør,
som jeg før har antydet, et organisk hele, et fast sluttet system,
som ikke tillåter at man fingrer ved det og plukker bort
enten det ene eller det andet. Med andre ord: buddhismen
kan gjøre Jordring paa, at den som stiller spørsmaalet om
dens værdi for nutidens mennesker, om betimeligheten og be
rettigelsen av at drive propaganda for den indenfor vor civi
lisationskreds, at han saa vidt gjørlig søker tilbake til
Buddha selv, til hans liv og hans lære, og lægger hvad han
der finder, til grund for sine overveielser. Buddhismen
kan gjøre denne fordring gjældende. Men ogsaa vi nu
levende mot hvem propagandaen rettes, eller i fremtiden
i stigende grad skal rettes, tør fordre det samme, og har krav
paa ikke at opholdes av det blandingsgods der nu importeres
til os som «buddhisme», men som i virkeligheten ofte har
saare litet dermed at bestille. Det er ikke bare paa det po
litiske, men ogsaa paa det religiøse omraade det kan være
paakrævet at forlange «rene linjer».
11.
Der kan ved denne leilighet selvsagt ikke bli anledning
til at fremstille Buddha’s lære nten i de aller vigtigste
hovedtræk. Først et raskt blik paa dens forntsætninger,
de av lokal og de av temporær art, de geografiske og de
historiske. Som religionerne har præg av sit menneskelige
ophav, saa bærer de indirekte ogsaa merke efter det land,
166

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0174.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free