- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
178

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilh. Schencke: Buddhismen i nutiden - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Willi. Schencke: Buddhismen i nutiden.
tanker om kvinden 1. Selv om hun er blit nonne, kan hun
aldrig bli likestillet med en munk. En av ordensreglerne
lyder saa: «Skulde det end være gaat hundre aar siden en
nonne blev ordineret, og hun saa træffer sammen med en
munk, skal hun, selv om denne munk først er blit ordineret
samme dag, hilse ham med ærefrygt, reise sig op for ham,
og med foldede hænder hædre ham.» Heller ikke en
nonne kan, saalitt som lægbrødrene, bli fri fra sjælevandrin
gen. Men hun har den trøst, at ifald hun har været særlig
ivrig, og har gjort sig særlig fortjent av buddhismen, slipper
hun ved den næste gjenfødsel den forsmædelse at komme
til verden som kvinde! I det første koncilium gjorde de
ærværdige fædre gjældende, at de taarer som kvinder fældte
ved Buddha’s baare, var en besmittelse som man burde ha
søkt at hindre. En munk maa ikke under nogen omstæn
dighet besmitte sig ved at røre ved en kvinde. Er hun faldt
ned i en grøft, tør han ikke række hende haanden, men maa
benytte sig av en stok for at hjælpe hende op igjen. Selv
om det er hans mor! Hvilken unatur, hvilken fornegtelse
av livets oprindeligste instinkter!
Og nu vil man stille os valget mellem buddhismen og
den religion vi allerede har. Sandelig, det valg skulde ikke
falde vanskelig for os vesterlændinger, saa mange av os som
har livs evne og livs mod. Vi behøver bare at se hen til de
to fra hvem disse religioner stammer. Begge var de store,
ædle mennesker. Men den éne av dem leved for at dø, og
bringe menneskene døden. Den anden døde for at leve, og
for at bringe os mennesker livet 2.
1 Jfr. ogsaa en uttalelse saa bitter som denne: «Kvinden er ikke til at
utgrunde, hun er like umulig at utforske som fiskenes vei i havet. Hun holder
sandhet for løgn, og løgn for sandhet. Umættelig som kraaken jager hun altid
efter nyt. Hun er til at stole paa som rindende sand. Hun er grusom og
træsk som slangen, forfaren i alskens list og bedrag.» Eller: «Alle floder be
væger sig i krumninger, alle skoger bestaar av træ: alle kvinder vilde begaa
synd ifald de kunde gjøre det ustraffet. Endog med en krøpling, ifald de
ikke kunde faa fat i nogen anden.»
- Hermed vil jeg selvsagt intet ha uttalt om hvorvidt der ikke skulde
kunne tænkes en endnu høiere religionsform end kristendommen. Jeg taler
alene om kristendommen i forhold til buddhismen. Og ikke med orientens,
men udelukkende med de europæisk amerikanske forhold for øie.
178

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0186.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free