- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
177

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Wilh. Schencke: Buddhismen i nutiden - III

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

1 Jfr. Edv. Lehmann: Buddha, p. 254 f.
12 Samtiden. 1909.
Buddhismen i nutiden.
et selv». Tvertimot, det gjælder fremfor alt at komme til
erkjendelse av at et slikt «selv» ikke maa eksistere; man skal
døde sig selv, tilintetgjøre sig selv; alene paa den maate,
gjennem ophævelse av personligheten, blir der haab
om at komme fri fra sjælevandringen og ut av verden.
For buddhismen rummer verden udelukkende lidelse,
selve tilværelsen er lidelse. Og buddhisten trækker sig unda
verden, han flygter for lidelsen, uten motstand, uten sverd
slag. 1 Hos os derimot heter det: «Hvad menneskene
kalder lykke og ulykke, det er alene raamaterialerne dertil;
det ligger til mennesket selv hvad han vil forme det til.»
Vort ideal er det ikke, og kan det ikke være, at fly verden
og lidelsen, men tvertimot at trodse lidelsen, kjæmpe os gjen
nem den, og derved hævde os selv overfor livsforholdene,
gjøre os til herre over dem.
Thi vi mener at verden kan brukes og skal brukes.
Vi anvender vore evner og vore kræfter til med trøstig mod
at opbygge en kultur i dette ords mest omfattende mening.
Og selv hvor vi har realiseret munkeidealet, som egentlig
ikke hører hjemme iblandt os, har disse munker trods alle
skyggesider, utrettet et kulturelt arbeide av rang. Buddhis
mens livsideal derimot er den munk, som ikke alene træk
ker sig helt tilbake fra verden, men som tillike forholder sig
absolut passiv. Thi hvad han end foretar sig —er det end
aldrig saa godt og ædelt det er dog en «gjerning», det er
«karman», og derved en ny kjede i den lænke som binder
ham til verden. Derfor kan man nok beundre den buddhis
tiske etik; men man maa huske paa at den ingenlunde for
buddhisten betegner det høieste; den er kun — som tidligere
nævnt et middel som hjælper fremover det første stykke
vei. Vil man naa helt frem, maa man hæve sig over den.
Det høieste trin er den absolute passivitet. Men derfor maa
man ogsaa være sig bevisst, at det at anta buddhismen,
det betyr uvægerlig det samme som at op gi og for neg te
alt kult ur ar b eide; det betyr at man ser som sit ideal at
Europa og Amerika fyldes med kulturfiendske tiggermunker.
Og hvor kvinderne vilde komme sørgelig tilkort! Jeg
har allerede antydet at Buddha ikke næred synderlig høie
177

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0185.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free