- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
594

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Th. Schirmer: Ibsens nationale betydning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Th. Schirmer.
Wergeland og Ibsen vasset, fordi de var store nok, sterke
nok som nordmænd. At maalfolket forguder Garborg viser
derfor bare, hvor langt det er naadd i det Ibsenske modnings
arbeide. Ti her i dette arbeide med det liv vi førte i danske
tiden, staar Garborg som den typiske overgangsmand og
sjælelige formidler, idet han er det overfor Ibsen som Bjørn
son er overfor Wergeland.
Som Garborg saa hele maalliteraturen forøvrig. Den er
en stullen heime, en grublen over sig og sit, et arbeide med
at klargjøre for sig selv, hvad som nager, stænger og lammer
dem i at være den selvstændige nordmand som Wergeland.
De sliter med det liv Ibsen samlet og haante i Peer Gynt.
Og her er det maalfolket træffer sammen med Ibsen. Det
er i denne grublen, i dette krav paa liv i egen aand og egen
idé, i dette skarpe fanatiske. Skapt og formet av fortiden
møtes de i hatet til det danske og tungsindet. Forskjellen!
den geniale forskjel er den, at disse uklare hater de synlige
danskelevninger derute, men hans hat gik indad, han
hatet den træl, det hoftelamme væsen hin tid
avlet i os sig selv hatet han. Han var den norske
hjemføding i sin genialitet.
Wergelandsk set stamper vi derfor paa samme flekken i
et sjælemodnende arbeide. Og er ikke det forklaringen paa
det Peer Gyntske ved os, at Ibsen seiv var den største Peer
Gynt, folkepsykologisk set. Vi evner endda ikke viljeslivet,
mandens liv og færd, tør ikke folde os ut i tro paa os selv
og vor aand som Bjørnson. Bjørnson er da ogsaa i
egenskap av selvutfoldelse langt forut for sin tid. Han er
formen for den organiske utviklingslinje, vort
folk vilde gaa t, om danomanismen ikke hadde
stængt, men fulgt ha m. Men netop fordi Bjørnson var
en slik organisk og folkelig harmonisk sjæl, blev han staa
ende uforstaaende overfor Ibsens væsen, som han siden gjorde
det overfor maalfolkets.
Dette er et psykologisk træf av største vigtighet. For paa
den anden side viser det sig at Ibsens mistænksomhet over
for Bjørnson ogsaa er tilstede hos bønderne. Trods alt ven
skap, al beundring rygger de tilbake i skarp front mot
Bjørnson bare paa maalspørsmaalet. Hvem av disse, Ibsen
eller Bjørnson, stod saa nærmest sit folk? Ibsen blir jo
594

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0602.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free