- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
561

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chr. Collin: Brorskapets religion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brorskapets religion.
de græske kynikeres lære. Og senere av stoikernes. Lyk
salige er de, som har faa materielle behov, og som søker sin rig
dom i aandelige skatte. Gjennem denne lære kjæmpet man
sig fri for striden om materielt bytte, fri for den sindsretning,
som med nødvendighet førte til de antike folks undergang.
Det er efter mit skjøn ikke for meget at sige, at denne
lære frelste den antike kultur fra et totalt forlis og reddet
den over i en ny tidsalder. Alene de mennesker, som endog
i en ensidig grad søkte sin lykke i aandelig rigdom, og med
ringeagt saa ned paa materielle livsgoder, alene de kunde
føre levningerne av oldtidens kultur-tog gjennem folkevan
dringernes rovtid, hvor alle Romerrikets lande og skatte blev
til krigsbytte. Den nye samfunds-opbyggende kraft utgik
ikke væsentlig fra germanerne. Vi ser jo, at en stamme
som vandalerne hurtig gik tilgrunde paa toppen av sit bytte.
Frankernes mægtige stamme viste et temmelig hurtig forfald.
Uten den antike idealismes indvirkning vilde seiv den
kraftigste race av erobrere, netop som erobrere av et rikt
bytte, ha vanslegtet. Gjennem kamp om materielt bytte
kunde der ikke grundlægges nogen ny og varig kultur.
Kulturledelsen tilfaldt derfor de mennesker, som ikke søkte
sine skatte her paa jorden, og som hadde avlagt et hellig løfte om
fattigdom. Alene de, for hvem fattigdom og avhold fra mate
rielle nydelser var en betingelse for det aandelige livs seier og fol
den evige lykke, kunde i en tid som denne slutte sig sammen
som brødre og danne den nye samfundsstiftende magt. De
eiet blot, hvad der kunde deles med alle.
De mennesker, som søkte lykken i at arbeide for alle,
være alles tjenere, var de eneste, som var fuldt skikkede til
at herske. De som omfattet alle andre med sin omsorg, hjalp
de fattige og pleiet de syke, disse mennesker hadde den
egte hersker-moral, endog (til en viss grad) efter jøders,
grækeres og germaneres mening. Folkenes rette hyrder er
dem, som sætter livet til for sin hjord. Den rette høvding
var den, som gik förrest i alle farer, og som delte byttet
rundelig mellem sine fæller, den gavmilde, den godgjørende,
den som tjente alles vel.
Det er derfor let forklarlig, at de vilde og stridbare ger
manske folk, efter at ha prøvet følgerne av endeløse kampe
om bytte, gav sig ind under kristne munkers ledelse; og at
det blev disse munker, som ikke blot reddet en stor del
561

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:25:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1910/0569.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free