- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtyvende aargang. 1918 /
317

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - A. C. Svarstad: Jødernes hevn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sløifning av jerntrossernes gnislende hvin og de tunge hjul som
ruller — jern mot jern, fyldte luften med sin mekaniske tale.
Aa, jeg kjendte jo det hele fra London — men. Det var
ikke bare fordi det hele her var oversigtligere, at indtrykket
var et andet og mægtigere. Det var heller ikke fordi
zeppelinere ret som det var krydset over byen. Den
mekaniske tale virket her som uniformerte kommandorop, under
hvilke den vælige «armé» av farkoster — fra prammen til
50 000-tonneren — manøvrerte med subordinær præcision. Med
en næsten fælen sikkerhet følte man, at denne «armé» kjendte
andre maal end hvad der til hverdags rummes i de ord:
eksport og import.

Da ser jeg til venstre ham — stenkolossen — Bismarck.
Preusseren med sverdet. «Statuen», «kunstverket» er som
sprunget levende ut av en maskins fantasi. (Den
kunstfødende maskins nummer eller kunstnerens navn har jeg
ikke skrevet op.) Statuen er av tung granit, huggen i
facetter. Den er død og styg. Tidens kunstdommere vet jeg
har sagt: den store monumentalitet har kunstneren opnaadd
ved suverænt at simplificere væk alle detaljer. Men der er
intet i formens kunst som er detaljer. Uttrykket er opfundet
av skreppekræmmeren i hans stilling som grosserer og
kunstkjender, det er den merkantile distinktion mellem ham og
høkeren — detaljisten. I formens kunst, som i naturen, er
alle enkeltheter levende organer og har sit individuelle liv
indenfor den store levende enhet. Naar tidens
restaurationsarbeider, især i Tyskland, kun blir døde stendynger, da er
dette sjelden konstruktionen i dens store forholds skyld, men
fordi de tusen enkeltheter som skulde gi den store form liv,
er døde.

Av tusen døde soldater kan man ikke gjøre én levende
bataljon.

Formens sprog er dødt saavelsom de følelser hos
menneskene som levet av formens intime kunst og hvorav denne
igjen spiret, ti glæden ved haandens arbeide er dødet.

Da ser jeg igjen billedet fra raderingen: Kolossen,
preusseren med sverdet. Statuens vældige sokkel er som
seiersvognen: verden ligger under ham. Javisst vender han
sig indover mot land, dette skal demonstrere Bismarcks ord,
at Tyskland skulde søke indover mot sig selv: Disse ord

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:00 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1918/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free