- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tredivte aargang. 1919 /
247

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Thorleif Grüner-Hegge: De store hukommelseskunstnere

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

De store hukommelseskunstnere.
egenskaper faar væsentlig indflydelse paa billedernes ka
rakter og optræden. Frk. Bergh derimot kan av sig seiv
gjøre endog shTerbilleder saglige i strengeste forstand. Sifrene
sees ikke altid, som i Riickles indre rækkebillede, helt en
kelt som en form, et skrifttegn mot sin bakgrund, de er
selvstændige gjenstande, som naturlig kan fæstes til eller
løsrives fra bakgrunden, siiferbillederne behandles som om
de hadde en viss vegt, en viss haardhet, bøielighet, stivhet,
de stikkes ned i sprækker, hænges paa vægger, hænges i
hverandre, staar mot hverandre, stikkes ut i horisontal ret
ning fra hverandre, de kan brækkes ut over kanter, stikke
op av skuffer eller lommer osv. Sifrene forestilles kortsagt
som strimler av et stivere eller bøieligere stof, de kan følge
lig naturlig plaeeres i stedsbilledet paa alle de maater, hvorpaa
virkelige strimler av f. eks papir, pap eller blik kunde plaeeres
paa det virkelige sted. Men frk. Bergh stanser ikke her: det
kan ogsaa forekomme, at tallene digtes om til gjenstande av
mere bestemt karakter: de blir redskaper, forsiringer, bro
derier, flag osv. Og det later da til, at det visuelle billede i
slike tilfælde fremdeles er en eiendommelig kombination av
sak- og sifferbillede : det gjengir paa én gang billedet og sifret.
Sammen med denne sakdannende gaar saa, især ved
flere meget lange rækker, den persondannende fantasi:
de forskjellige sifre blir forskjellige personer, 3 f. eks. et
barn, 5 en rødmusset lubben kvinde, 6 en lys, slank, mildr
alvorlig kvinde med anlæg for tungsind, 7 en letsindig fyrr
en charlatan, en rigtig pikernes Jens, 8 en konstabel, en tung,
ærlig fyr. Personsifrene har det fælles med saksifrene at de
optrær som om de hadde alle personens ydre egenskaper,
ikke bare størrelse og form, men ogsaa vegt. De staar, som
saksifrene, naturlig i sit milieu. Hertil kommer bevæ
gelsesevnen, men bevægelsen er jo i og for sig ikke noget
for personerne eget. Og derfor kommer den psykologisk set
avgjørende forskjel mellem sak- og personsifre først til med
det sjælelige moment, med muligheten for indlevelse i
personernes karakter, tanker, glæder og sorger. Først ved
denne utformning av det sjælelige blir disse fantasibilleder
personbilleder i strengeste forstand, først da blir denne fan
tasi persondannende. Personsifrenes optræden og hand
linger er i væsentlig grad bestemt ved de psykologiske motiver.
247

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:45 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1919/0255.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free