- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tredivte aargang. 1919 /
598

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anders Krogvig: Romantiken og dens forberedelse i dansk og norsk litteratur

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anders Krogvig.
almuen gjennem aarhundreder hadde forvaret, holder paa at
arbeide sig frem i dagen, den gjør allerede sin gjerning i
sindene, den vækker længsel efter en digtning som er noget
mer end kunststykker og fornuftige lærdomme, og da folke
digtningen ifølge sin tilblivelsesmaate er et uttryk for selve
kontinuiteten i folkeaanden, gir den ogsaa denne længsel en
retning mot den hjemlige natur og den nationale historie.
Den mottagelighet nordisk aandsliv lægger for dagen overfor
den romantiske naturfølelse og historieopfatning kan utvil
somt for en ikke ringe del føres tilbake til folkedigtningens
indflydelse paa folkets brede lag og tilsidst ogsaa paa den
høiere dannelse.
Men denne förberedelse er ikke den eneste, ja ikke
engang den vigtigste. Først i den religiøse litteratur finder
vi den linje som fører helt frem til løsningen av det spørs
maal som er stillet os.
Den religiøse litteratur er for det første den eneste bærer
av en historisk overlevering, som er hele folkets eie. Jeg
har nævnt den indflydelse som den nordiske oldtidslitteratur
øvet gjennem de faa av dens værker som var kjendt og
hadde blit folkelæsning. Denne indflydelse er dog for intet
at regne mot den som de bibelske skrifter har hat. I virke
ligheten var Bibelen like fra reformationen til det 19de
aarhundrede den eneste fremstilling av historisk liv som
naadde alle, læg som lærd, og som blev følt som liv, som
virkelighet. Her hadde menneskelig daad og menneskelig
skjæbne fundet form i levende billeder, her var et stof, fanta
sien kunde arbeide med, av det kunde den skape symboler
paa tidens egen drøm og higen. Disse symboler var ganske
visst av fremmed oprihdelse, men de hadde gjennem aarhun
dreder levet i nordiske sind, hver slegt hadde tydet dem paa
sin maate og hadde lagt sit eget syn og sin egen stemning
ind i dem, og slik de efterhvert kom til at staa for bevisstheterne,
rummet de uttryk for det dypeste i de skiftende tiders aande
lige liv. Hvor levende og virksomme disse traditionsbundne
symboler var, kan vi se av vor folkekunst; det er næsten
utelukkende dem folkets billeddannende fantasi har arbeidet
med. Det er ellers ikke tilfældig at Ewalds første og stil
fuldeste historiske drama er et bibelsk drama, og det er hel
ler ikke tilfældig at Oehlenschlägers første større historiske
598

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:30:45 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1919/0606.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free