- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fireogtredivte aargang. 1923 /
325

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Francis Bull: Norsk aandsliv i det syttende aarhundrede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

sjtetsdisputaserne blir hovedtemaerne metafysiske; det gjaldt
at bringe rede i ethvert spørsmaal som kunde reise tvil
iens
sind: f. eks. historierne om Jonas og hvalfisken, eller om
Eva skapt av Adams ribben, eller om det hinsidige liv.
Mennesketanken var vendt mot døden og evigheten i frygt
og bæven. Men mot slutten av aarhundredet ser man i de
norske prækener tegn paa samme tankeretning som fik sin
klareste utformning i Tyskland og som efterhvert bragte op
skræmte sind til ro: «blod-opbyggelsen»,
d. v. s. utmalingen
av Kristi legemlige lidelser for dermed at anskueliggjøre
Frelserens gjerning; den gammeltestamentlige gudstro begyn
der at avløses av en Jesus-dyrkelse, som viser frem mot
pietismen, og som gjør helvede mindre skræmmende.
Men i mesteparten av aarhundredet herjer som nævnt
helvedfrygten
; det er hekseprocessernes tid, og man føler sig
omgit av djævler paa alle kanter. Følgende lille historie er
betegnende for den konkrete opfatning datiden hadde av
engler og djævler: Klokkeren i Fjellberg hadde sommeren
1669 klokken 11 om formiddagen et syn paa en rotur; en
hvit skikkelse med hvitt, bredt skjeg, viste sig paa et nes,
ropte til ham om han trodde paa Gud, og formante ham til
at dra hjem, synge en salme, og saa fare til sognepresten,
falde paa knæ for ham og si at han skal bli ved med at
straffe synd og ondskap, ti Herrens dag er snart for døren.
Saa forsvandt skikkelsen, «ligesom opløft imod luften». Klok
keren lystret, med stor forskrækkelse, banghet og graat, og
meldte historien baade til prest og provst. Provsten uttrykte
i varsomme ord en viss skepsis, men saa blev klokkeren
kaldt ind til Bergen, hvor biskop Randulf forhørte ham og
kom til saadant resultat: «Befinder jeg dette at være illusio
nem diabolicam», ti for det. første pleier det «udi gode
Aabenbarelser» ikke at foreskrives salmesang, men heller
bønner; for det andet vilde knæfald for sognepresten være at
friste ham til hovmods synd; desuten er klokkerens forskrækkelse
et tegn paa at «det ikke haffver været en god siun, thi altid,
hvor gode Engle haffver aabenbaret sig, haffver de efterladt
god Trøst och Forsikring»; og endelig: det brede hvite skjeg
e& merke paa at det ikke har været nogen god engel, for
tølene aabenbarer sig i den hellige skrift altid ien ung
Norsk aandsliv i det syttende aarhundrede. 325

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:04 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1923/0333.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free