- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femogtredivte aargang. 1924 /
453

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Harry Fett: Det klassiske gudsbillede

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det klassiske gudsbillede.
dør av idealer og retorik og lever av videnskap. Zolas kunst
forspiste sig iallefald paa videnskap.
Ærefrygten fører ind mot «det hellige». Jo dypere man
trænger ind i religionens verden, desto vanskeligere lar «det
hellige» sig fange i faste begreper. Ord kan ikke avsløre dens
hemmeligheter, eller den sfære hvor Gud færdes. Den hellige
er ikke en Gud som vi kan ta i vor tjeneste, bruke til vore
egne formaal, som man egocentrisk kan støtte sig til. Den
hellige er en magt som drar til og støter bort, støter bort alt
som profant heter, og som gaar frem i majestætisk suveræ
nitet. Han er nær, men nærheten lar ikke avstanden for
svinde, utviske grænsen, hvad guddommelig er og hvad men
neskelig er. Klassicismen eiet i utpræget grad denne følelse
for det hellige, følte avstanden mellem Gud og mennesket,
og den hadde ingen tendens til at anta at verden var skapt
for at tjene menneskelige formaal, ønsker og anordninger.
Det var liten plads for en parlamentarisk gud eller en roman
tisk bohéme- og taskenspillergud. For guddommens maje
stæt var sjælen uten retskrav, sjælen skulde bøie sig uten tale
om rettigheter eller krav paa jordisk lykke. Den hellige er
sjælens skjæbne, den suveræne Gud som maa dyrkes i yd
myghet.
Humilitas, ydmyghet, denne mest hemmelighetsfulde av
alle kristne dyder, er en stadig indre pulseren av aandelig
tjenstvillighet, en frivillig sjælelig underkastelse under gud
dommens høihet og majestæt. Her maa man gi avkald paa
alle formentlige rettigheter, værdigheter, fortjenester og
paa menneskers agtelse. Men det er ikke rigtig at den kristne
ethos fordømmer enhver slags stolthet, stræben efter agtelse,
fortjeneste og værdighet. Det er en naturlig følelse kan
ske særlig for klassisk mentalitet at være stolt av sin
rigdom, eiendom, navn og herkomst, sin hustru og sine
barns skjønnet. De jordiske goder er gåver fra den suveræne
Gud. Det er farisæerstoltheten over sit eget jeg, over sine
moralske fortræffeligheter og intellektuelle værdier som øde
lægger ydmyghet, fører til hovmod, superbia, og umuliggjør
alt forhold til guddommens majestæt. Denne individuelle
særhaatt-stolthet gjør mennesket altid ensommere, gjør
det til en déserteur du monde, som for klassicismen var en
ulykke. Middelalderens riddere ogsaa de store påver
453

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:33:41 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1924/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free