- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Niogtredivte årgang. 1928 /
550

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sigvard Strømme: Krise og kurs

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sigvard Strømme.
vendig å tegne i raske trekk før vi går videre. Bare de
forestillinger og begreper som har betydning for vårt emne i
særskilt grad, skal vi dvele ved.
Ved menneskeslektens eldste religiøse barnestadium,
preanimismen, som regner med de samme krefter i den
«døde» natur som i menneskelivet, interesserer spesielt i
denne forbindelse troen på mana, den hemmelighetsfulle
kraft som gjennemstrømmer alt og som kan overføres og ak
kumuleres i likhet med elektrisitet. Personer eller ting som
er ladd med denne kraft, er farlige, de er tabu. Abstrakt
tenkning er jo ukjent for de primitive, følgelig er denne
kraft ikke å forestille sig efter moderne tankegang, den er
nærmest et materielt fluidum. Vel er den farlig, men sam
tidig samfundsvernende på et vis. Enkelte menn blir util
nærmelige; høvdingen, kongen er farlig å komme nær, seiv
hans klær og eiendom. Berøring bringer døden. Ved denne
tro bringes tilveie social likevekt efter primitivt behov. Den
guddommelige kraft kan også beherskes av kyndige menn,
tas i stammens tjeneste. Der fremstår prester, medisin
menn, schamaner som kan denne kunst. Midlet er ma
gien, handlingen som har til hensikt å opna visse virk
ninger av overnaturlig art. Magien øver tvang overfor gud
dommen. Ved bruk av bestemte ceremonier og formularer
innvirkes på guddomsviljen. Det kan være ved såkalt sym
patetisk eller homøopatisk magi som er basert på associa
sjon ved likhet (krigsdans som seirens skuespill f. eks., hen
rettelse in effigie etc), eller det kan være kontagiøs magi
(berøringsmagi; f. eks. navnemagi). En magi som grunner
sig på idéassociasjon ved kontrast lar sig også påvise.
I slekt med tabuforestillingen er fetisjismen, som
ligger på grensen mellem preanimismen og det høiere trin,
sjeleforestillingens. En livløs gjenstand tenkes å huse en in
dividuell makt som evner å fremme ens ønsker.
Når vi kommer op til animismens trin, møter oss tro
på individuelle ånder. Sjeletroen trylles frem av tanke
og drøm. Abstrakt sjeleforestilling er naturligvis utenkelig.
Det som erfaringsmessig skiller liv fra død, anden, ande
drettet, kan bli synonymt med livet og sjelen (ruach, psyche,
anima, ånd). Sjelekraften kan tillike lokaliseres i håret.
Ofte er sjelen tenkt knyttet til kroppen også efter døden.
550

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:36:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1928/0558.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free