- Project Runeberg -  Scandia / Band III. 1930 /
307

(1928-1931)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Textstudier till Birgittas revelationer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Textstudier till Birgittas revelationer.

307

texter, som vi ha blott i avskrifter och avskrifters avskrifter
av en omredigerad text.

Om jag som första exempel valt den mest avtentiska och
ödesdigraste av här ifrågakommande uppgifter, så torde det
tilllåtas mig att som andra exempel välja en mycket underordnad
detalj, som mött mig under mina egna lokalhistoriska forskningar.

Någon gång för drygt 20 år sedan genomgick jag i det
äldre »Biografiskt Lexikon» artikeln om »Algotssönerna» *. För
ett par år sedan hade jag uppdraget att författa motsvarande
artikel i det nya lexikonet. Det gamla lexikonet upptog en
gardian Algot från Skara, vilken av »vår starke genealog Dalin»
hänförts till släkten Grip, som enligt Dalin härstammar från
Algotssönerna. Som källa citerades Vastovius, och mer i
förbigående nämndes, att mannen omtalades i Birgittas
uppenbarelser, VI: 31. Att Vastovius var en ung och grumlig
traditionskälla var ju lätt funnet. Ville man ha något av värde,
så gällde det tydligen att gå till Birgitta. Men då jag tog fram
mitt exemplar av den svenska upplagan, fann jag visserligen
en händelse relaterad, som liknade den, som berättats om Algot
i Skara, men icke ett ord om den person, som upplevat
händelsen. Då saken icke hade större vikt, lät jag den förfalla.
»Vår starke genealog» hade givetvis hänfört Algot till släkten
Grip (Algotssönerna) endast på grund av dopnamnet, någon
lika lös konstruktion hade väl föranlett honom eller någon
annan att hänföra Birgittas revelation till Algot. Då jag efter
ett par decennier hade att ånyo taga upp saken, bodde jag i
en stad, där Ghotantrycket var tillgängligt, och här fanns
förklaringen: I den latinska texten stod det en uppgift, att
re-velationen skulle hänföra sig till gardianen Algot i Skara.
Mannen var lika exakt presenterad, som om han lämnat ett
visitkort med namn, tjänstetitel och boningsort — endast
släktnamnet fattades naturligtvis enligt tidens sed. I detta fall knyter
sig intresset icke till de uppgifter, som Birgittas teologiska
rådgivare ha uteslutit eller till de synpunkter, hennes teologiska
lärare givit henne, utan till de uppgifter, som hennes avskrivare
och översättare ha lagt till. Man kan omedelbart konstatera,
att vid tiden för Ghotantryckets tillkomst fanns inom Birgittas
orden en tradition, som hänförde ifrågavarande revelation till
en bestämd person. Vilket värde man skall tillerkänna en
sådan tradition, får avgöras efter den ställning, man i det hela
intager till traditionskällorna. Den fullständigare genomgång
av handskriftsmaterialet, som nu är möjliggjord, skulle kanske

1 Artikeln ingår i den nya följden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 22:34:41 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/scandia/1930/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free