- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1927 /
235

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr. 7

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii SCENEN iiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiiimniiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiimiiniiiin

har han hunnit med en rad uppmärksammade saker:
greven av Warwick i »Sankta Johanna», Den andre i
»Advent» och senast Begriffenfeldt i »Per Gynt» och
Joxer i »Juno och Påfågeln».

Gabriel Ahv är en stark intellektuellt betonad
skådespelare. Dessutom är han tekniskt utomordentligt
skicklig; hans rollförteckning visar att hans skala är
betydande. Ville man hitta något slagord skulle man säga
att han är en i bästa mening modernt betonad aktör.
Man märkte det nog bäst i »Per Gynt». Man kände sig
här stå inför en aktör med markerad känsla för stil.
Den i och för sig ganska obetydliga rollen blev vid sidan
av Per Gynts det starkaste intrycket av kvällen och den

Qa6vie( 9Uw
som Q)en andre i 9L dv en t

kanske mest originella insatsen. I det enligt min mening
mycket traditionellt formade framförandet bröt hans
Begriffenfeldt starkt mot omgivningen; hans spel var en
ny tids; knappt, koncist, expressivt. Det var stränga och
fasta konturer kring figuren och skärpa och energi i
diktionen.

Till och med i denna korta uppgift lyckades
skådespelaren ge mycket av sin typ och sin konst. Den är
fast, klar och samlad, originell, men icke bisarr. De
omkring tjugu år han tillhört teatern ha skänkt honom

(ja6rie[ 91 (w

som jägaren i Stora tandsvägen

rik rutin. Hans teknik är utan vank och lyte, men
tejc-niken är medel, inte mål. Han är inte impulsiv ocb
omedelbar på scenen; hans skapelser äro frukten av klar
reflektion och medveten komposition.

Skådespelaren har tidigare ofta framhållit, hur högt
han sätter Per Lindberg som instruktör och samarbetet
dem emellan förde ju Ahv till betydande segrar i
Göteborg. Man vågar tro, att Per Lindbergs verksamhet vid
nationalscenen också kommer att ge Gabriel Al\v
tillfällen att visa vad han förmår i verkligt betydande
uppgifter. Hittills har man endast fått se honom i roller,
som knappast givit honom möjlighet att visa hela vidden
och djupet av sitt konstnärsskap. Men dessa prov ha
dock varit av den art, att man med stort intresse
avvaktar hans kommande insatser.

Guido Valentin.

KÖPENHAMN. — På Dagmarteatret har nyligen framförts
en ny komedi av Oluf Bang, Kvinden paa 4 0. Den
betecknas som ett kultiverat men tämligen beskedligt stycke. Man
får en liten ingalunda ovanlig historia om en fin och nobel,
halvgammal filosofie doktor och hans sköna och varmblodiga
hustru: kvinnan på de 40. Den kvinnliga huvudrollen spelades
av Karen Gaspersen utan större framgång, ehuru hon
genomförde den med smidig och säker talang.

IDAR BROMAN

11 A NYBROGATAN

Tel. 752 16

ROBES ET MÄNTEAUX

GARNERINGSSPÄNNEN

J. F. HOLTZ

BRUNKEBERGSTORG 5
STUREGATAN 8

235

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:10:57 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1927/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free