- Project Runeberg -  Scenen. Tidskrift för teater, musik och film / 1928 /
159

(1919-1941)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nr 5

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tl}dP Vindpesen som ösmin i SnCevevingen

IVAR ANDRÉSENS SENASTE

Ivar Andrésen går från klarhet till klarhet i Tyskland, och
kritiken har i allmänhet icke ord nog starka för hans sångliga
och dramatiska tolkning, i all synnerhet av Wagnerpartierna.
Hans Märke i »Tristan» ställde sålunda vid Nanny
Larsén-Tod-sens gästspel på Dresdneroperan som Isolde den ärade gästen
nästan i skuggan och betecknas som fullkomligt idealisk såväl
beträffande den sångliga glansen som den stilfulla aktionen. Hans
senaste parti utgjordes av Osmin i Mozarts »Enleveringen ur
seraljen». Denna prestation prisas som förstklassig och här fick
Andrésen för första gången visa sig för den tyska publiken i en

ELLA ILBAK DANSAR

Av VERA ALEXANDROWA

Ella Ilbaks förtjänster som danserska är o stora, ty
naturen har inte gått henne till mötes genom att skapa
hennes kropp fjäderlätt, älvalik och överjordisk. Den är,
ehuru proportionell och välbyggd, stor och tung, av
Rubens’ dimensioner och färger. Att höja sig över jorden
är för henne svårare än att orma och åla sig, liggande
eller knäböjande på marken. Därför lyckas hon också
bäst i sådana plastiska, skulpturala, stabila mimodramer,
(eller vad de nu skola kallas: dansens element är mycket
litet synligt i dem), som »Vision I», »Vision II»,
»Smekning», »Flamman», »Beslut» och vad de nu så
djupsinnigt-litterärt heta. Hon har sin egen stil, men vill ibland
gärna slå in på den breda vägen och dansar då
små-nätta, koketta saker som »Schön Rosmarin», »Dolce con
grazia», »Menuett» etc. Dessa danser, där det just gäller
dansen som rörelse i rummet — Auseinandersetzung mit
dem Raum — bevisade just hur pass jordbunden hon
är vid strävandet uppåt, vid behovet av rörlighet och
snabbhet i fotterna. För en dans som »Konungens page»
är hon för seriös och saknar en ingenues barnslighet och
skälmskhet, hon kan icke tillräckligt älskvärt berätta
den historiett som ligger till grund för dansen.
Backanalen var mera lyckad, fastän kompositionen var något
monoton och för litet dionysisk — saknade rörelse- och
känslostegring — snarare var det då ett fragment ur
någon backanal än en koreografisk skildring av
sinnesrus och affektutbrott.

Men i danskompositioner, där hon ormar sig i legato,
är hon mycket vacker att se på. Hon liksom växer ur
jorden och utvecklar långsamt den ena rörelsen ur den
andra, likt blomman som öppnar sina blad. Eller som en
växt på havets botten, som sömnigt gungas av vattnet.
Hon dansar nästan naken och man kan iakttaga ett
kraftigt maskulint muskelspel i hennes kropp. En dans,
»Smekning», var fulländad (ehuru den mottogs kallt av
publiken). Här blommade den oförtäckta erotiken,
armarna sökte trånande, kroppen vred sig sensuellt,
kulminerande i spänning i båge, en oväntat vacker och stark
effekt, intensivt erotiskt patos. »Flamman» var mycket
verkningsfull genom de slingrande och fladdrande
orm-och handrörelser, vilka dansösen drivit till virtuositet,
benen däremot voro för svaga, för bundna och bildade i
sin oförmåga en kontrast till den ovanligt rörliga
överkroppen.

Den utmärkte ackompanj atören Sandor Laszlo fick
från dansösen höra åtskilliga otåliga anmärkningar
angående tempi inför öppen ridå. Detta irriterar publiken,
ty den förtrollning, i vilken dansen försätter åskådaren,
brister ögonblickligen och sedan är det svårt att
försjunka på nytt. Man bör ha sin egen pianist med på
turnéer eller drilla upp den tillfällige bättre.

humoristisk roll. Hans humor återspeglade sig både i mask och
spel, och i den sista, stora arian visade han sig även
förbluffande väl kunna bemästra koloraturen.

Ä. S C H LÖT E R S

KOSTYM ATELI ER

GREVTUREGATAN 5 STOCKHOLM

Stort urval av Maskeradkostymer till uthyrning. Best. emottt
Tel. 79186 Landsorten expedieras Tel. 79186

5 Regeringsgatan 5

Avdelning för konstnärligt hemarbete. Fullständig sortering
i material för

handtryck, brokad-, batik- och porslinsmålaing m. m., m. m.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:11:31 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/scenen/1928/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free