- Project Runeberg -  Barntidningen Senapskornet / Årgång 7 - 1917 /
218

(1917-1920)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:o 28 - 15 Juli - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

218

BARNTIDNINGEN SENAPSKORNET 218-

synd, ingen ovärdighet hos deni, som
äro i Kristus Jesus. Sådant betyder
nåd. Nåden är alldeles motsatsen mot
allt avseende på gärning och förtjänst.
Detta är en mycket viktig anmärkning,
om man vill förstå vad nåd är.
Aposteln säger: "Är det nu av nåd, så är
det icke av gärningar; annars vore nåd
icke nåd. Är det ock av gärningarna,
så är det nu icke nåd, annars vore
gärning icke gärning." Och åter säger
han: "Honom, som håller sig vid
gärningarna, varder lönen icke räknad av
nåd, utan av plikt." Där bliva nåd
och plikt ställda emot varandra såsom
motsatser. Och åter: "Av nåden ären
I frälsta genom tron, och det icke av
eder, Guds gåva är det; icke av
gärningar på det att ingen skall
berömma sig." Av alla sådana ställen
märka vi, att nåd och gärningar, nåd och
förtjänst, äro alldeles motsatta ting,
så att det ena nödvändigt utesluter det
andra. När det i Skriften läres, att
människan varder rättfärdig och salig
blott av nåd, så bliva de, vilka åtnjuta
denna nåd, betraktade såsom de där
icke blott ingen rätt äga till denna
gåva, utan tvärtom såsom sådana,
vilka blott förtjänt Guds straff och
vrede och ännu, så länge de leva på
jorden ingenting annat förtjäna, om Gud
skall handla efter förtjänst, emedan
den fullkomliga rättfärdigheten kräver
fullkomlig helighet och i oss är
beständig synd.

Allt detta är nu ganska lätt att
förstå, när det gäller blott läran därom;
men när Gud besökt och väckt en
människa ur sömnen, så att hon nu ser och
känner det djupa, oändliga
syndafördärvet i själens innersta väsende, i
tankar, begär, sinnesrörelser, och det
gamla hjärtat alltid vill den orätta
vägen, och köttet är fullt med
syndiga böjelser, vilket allt blir mer och
mer belyst och kännbart genom den
inneboende Andén — o, då blir det en
svår konst att förstå, det nåden är
sådan, att allt detta fördärv icke det

minsta hindrar och rubbar den. Ty
när lagen dock är skriven i människans
väsende och Guds stora bevista nåd
gör alla dess krav så mycket mer
billiga och viktiga för själen, så blir den
inre anklagelsen för synd alltmer
kännbar. I samma mån Gud är nådig
blir all synd dess mer ovärdig och
kränkande. Och när nu fienden icke
längre kan behålla människan i sömn
och säkerhet, är det dock hans
beständiga arbete att söka bringa henne i
misströstan och oro, vartill han nu
använder alla medel: först att
beständigt uppväcka den kvarboende synden,
och sedan att med alla hotande Guds
ord förskräcka och pina själen,
förmörka förståndet om Guds nåd och
ideligen framhålla Guds helighet och
vrede över synden. Att nu behålla
ordet nåd i sin sanna och fulla
betydelse, det är en visdom, som övergår
allt mänskligt förstånd. Måtte då
Gud bevara varje kristen från den
försoffningen, varigenom han skall
bliva utlärd i detta ämne, då likväl alla
sanna helgon alltid häruti förblivit
späda lärjungar, såsom vi väl se uti
all den klagan, förskräckelse, ångest
och nöd, varom vi läsa i Davids
psalmer och alla heligas historia.

Ett modigt svar.

John Welsh var svärson till den
välbekante skotske martyren John Knox, vilken
-han ock mycket liknade såväl i mod och
varmt nit, som i gudsfruktan och
vältalig-ihet. År 1604 blev han av konung Jakob I
inspärrad i en fängelseihåla uti ett slott,
beläget vid floden Forhs mynning. Det
tjänade till intet, att magistraten i hans
födelsestad, Ayr, med förböner lade sig ut för
honom. Slutligen erlade man dock en stor
lösen för honom, och han blev efter
långvarigt vistande i fängelset lössläppt, men
endast för att för den återstående delen av
isitt liv gà i landsflykt, ur vilken han vid
livsstraff förbjöds att återvända.

Welsh begav sig då till Frankrike Han
började med iver söka inhämta landets

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:19:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/senap/1917/0218.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free