- Project Runeberg -  Eddastudier. Brages samtal om skaldskapets uppkomst m. m. /
25

(1900) [MARC] Author: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Åt Glo-son skall man vid skörden lemna några strån och ax qvar
på åkern, ty annars varder vinterförrådet odrygt både i visthus
och lada. Skulle må hända i hvarje väl ordnadt hus finnas någon
liten Glo-so, som gör att förrådet varder mer eller mindre
tillräckligt? När solskifvan vid midvintern står lägst eller oftast är
skymd, med andra ord, när solgalten gått in i juletunglet, då är
Glo-son ute och glor efter honom. Hennes ögon äro glänsande som
eld. Jag har mig icke bekant, att invånarne i Finnbygden känt
den sköna sagan om Selene och Endymion. Hos våra gamla
förfäder tyckes Glo-son haft någon särskild märkelsedag i December,
sannolikt vid först inträffande nymåne eller fullmåne. Denna dag
faststälde de fromma kristna till den 13 December, som bär den
heliga Lucias namn [1]. Men detta var icke vänligt mot Fröja. Den,
som vill begrunda detta, må taga kännedom om den heliga Lucias
martyrskap.

För att nu återvända från himmelen till jorden, så var Fröjs
galt förfärdigad af de båda dvergarne Brock och Sindre, som voro
smeder. Han kallas Gyllenborste eller Slidrugtanne och betecknar
plogen. Ty Slidrugtanne kommer af sliðr slida, rugga föra fram
och tillbaka såsom då man vaggar ett barn, och tanni den med
tänder försedde, det vill här säga han, som förer sina tänder
(plogknif, plogbill) fram och tillbaka i slidan (plogfåran). Menige man
vet rätt väl, att denne Gyllenborste är en verklig gullgalt.

Hvad nu angår Fröjas galt, så nämnes äfven han Gyllenborste,
men tillika Hildesvin. Den sista benämningen är dubbeltydig och
kan förklaras dels såsom Hilde-svin, emedan de gamle plägade bära
hjelmar, som förestälde vildsvinshufvud, men dels och rätteligen
såsom Hildis-vinr, Hilds vän, den stridslystna valkyrjans vän, och
det vill säga krigaren, mannen. Jag vill nu icke mycket ingå i
familjemysterierna om denne galt, allenast antyda, att fornsagan
är sinnrik, äfven då hon flygtigt vidrör förhållanden, som äro
vanskliga att framställa. Anmärkom således endast, att Fröjas galt var
gjord af två dvergar Nabbe och Dåin, lifvet och döden i ständig
växling. Nabbe, såsom en benämning för det framträdande lifvet,


[1] I åtskilliga landsorter, i synnerhet i Vermland, firas Luciadagen på det sätt,
att en ung flicka smyckas såsom Lucia-brud. Till hennes utstyrsel hör, att hon på
hufvudet bär en krona med brinnande ljus. Hon går att uppvakta sina vänner tidigt
på morgonen eller åtminstone före dagbräckningen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 21 13:07:34 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/sfedda/0029.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free