- Project Runeberg -  Eddastudier. Brages samtal om skaldskapets uppkomst m. m. /
40

(1900) [MARC] Author: Fredrik Sander
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Slutligen anvisar Oden den rätta ättvägen till Thule. Hela
sången ger oss beundransvärda antydningar.

Härefter är en lucka i den poetiska Eddan, hvilken dock är
utfyld i den yngre Eddan. Thor går nemligen öfver till Geirröds
gård. Jätten Thrym bortstjäl hans krafts hammare och gömmer
den åtta raster under jorden. Skeppsbesättningar af åsafolket,
som gått öfver till Thule, hafva gått under der; de ligga i jorden
så djupt som i en vanlig graf (åtta fot); då är Thors hammare
stulen. Huru skall han få den åter? —

Thrym lofvar att gifva hammaren tillbaka, men mot det priset
att han får Fröja till maka: åsagudarne vill han ej veta af, men
vill njuta lifvets fröjder, kärlekens och skönhetens behag. Fröja,
tillspord om detta offer, vredgades, så att Brisingasmycket brast,
brast sönder i stycken, nemligen då vid utvandringen ur det gamla
goda hemmet barn skildes från föräldrar och syskon från syskon.
Nu äro goda råd dyra. Heimdall tillråder, att Thor skall såsom
Fröja klädas i brudelin; Loke hjelper till såsom brudtärna. Alltså
vardt Thor klädd i brudelin och gaf sig å stad till jättens gård
(göta folket kom med män, qvinnor och barn). Bruden åt och
drack förvånande mycket. Och så bars hammaren fram till vigseln
och lades i brudens knä. Då log Thor i sitt hjerta, grep
hammaren, slog till döds jätten Thrym och hans leda syster.

Till sångcykeln om detta vandringsskede hör ock den mythiska
berättelsen om Odens frieri till Rind, som födde Vale, Balders
hämnare, Skandinaviens stamgud [1].

Tiden för nu ifrågavarande vandringsskede är förlagd till omkr.
450—400 f. Kr. eller gränsen mellan en äldre och en yngre bronsålder.

Fjerde vandringsskedet.



Sveastammens invandring i Thule och med den ny
konstfärdighet och handaslöjd. Sångerna härom äro ej fullständiga; men hit hör
främst 13. Qvädet om Völund, utan all gensägelse en af de
snillrikaste bland Eddans odödliga sånger. Derom skall längre fram
utförligt talas.

[1] Här må i öfrigt erinras, att Vidar, naturens oförstörbara och oförgängliga
kraft, och Vale, det sig förnyande andliga lifvet, redan af Tacitus betecknas såsom
göta folkens dioskurer (alkerna). Jemte sin prestinna ega de en uppenbar likhet med
de samothrakiska kabirerna Axieros, Axiokersos och Axiokersa, en likhet som väl ock
är grundad å urfrändskap.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:23:11 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfedda/0044.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free