- Project Runeberg -  Svenska folkets underbara öden / IX. Den sociala och kulturella utvecklingen från Oskar I:s tid till våra dagar samt De politiska förhållandena under Karl XV:s, Oscar II:s och Gustaf V:s regering 1859-1923 /
49

(1913-1939) [MARC] Author: Carl Grimberg
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - En genombrottstid för kulturella samhällsfrågor - Den svenska kvinnorörelsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

denne riddersman, »ett oting. Ty hon är icke man men icke
heller kvinna utan något mitt emellan.»

»Ali sann frihetskänsla måste» — så försäkrade talaren
— »finna sin sällhet i beroende och försakelse. I samma
mån, som människan avskuddar sig dessa band, blir hon
köttslig, självisk, djurisk, och hon blir slav under den sämsta
av alla despoter: sig själv.»

Och med samma ovedersägliga logik går denne nye Jonas
Alströmer på i ullstrumporna med en språklig analys av
ordet »självständig». Det betyder, säger han, »att stå för
sig själv
, att vara sig själv nog. Detta», menar han,
»kunde möjligen sägas om mannen, emedan han var först
skapt(!) och stod för sig själv, ensam herre över den övriga
skapelsen.» Men ej ens detta skapelsens mästerverk kunde
känna sig lyckligt med att vara ensam. »Han måste hava
’en hjälp’. — Huru kan det då tänkas», frågar vår skarpe
logiker, »att kvinnan skulle kunna stå i en självständig,
oberoende ställning? Skulle detta kunna vara tänkbart,
måste hon åtminstone antaga egenskap av man. — Nu frågas:
Är det karlaktiga kvinnor, vi vilja hava?» Nej. »Denna
infernaliska metamorfos» lära väl alla önska slippa att skåda.[1]

Biskop Björck hämtade slutligen ur Guds ord bevis för
att kvinnan skulle vara mannen underdånig. »Om hon skall
kunna bliva en god maka», sade han, »måste hon alltid i visst
avseende uppfostras till en i utvärtes måtto beroende ställning.
Hela hennes skick i klädedräkt och beteende bör vara
ett uttryck av denna hennes ställning och bära prägel av
den indragenhet(!), som för henne ägnar sig.» Detta hindrade



[1] Sådana argument kunde ju ej rimligtvis bli föremål för
vederläggning. Från motsidan nöjde sig också Lars Hierta med att skämta
med sin värde ståndsbroders fruktan för den »infernaliska metamorfos»
av kvinnans kön, som han skådade i andanom, och uppmanade
honom att bevisa, att i de länder, där kvinnan redan var förklarad
myndig, t. ex. i England, Frankrike och Tyskland, hon också blivit på
delta sätt omskapad ifrån sitt kön. »Det vore intressant», sade talaren,
»om han ville meddela oss något mera av sin kännedom i detta ämne.»
Vilket föranledde Alströmer att än en gång begära ordet för att —
tala om, att han med sitt tal om den infernaliska metamorfosen
menade »den inre, osynliga människan och icke det kroppsliga omhöljet».
Det borde Hierta ha begripit, tyckte han, och »hade då kunnat bespara
oss att höra den opassande hänsyftning, han gjort. Från dylika
yttranden böra vi inom detta hus äga rätt att vara befriade.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:31:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/sfubon/9/0051.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free