- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
24

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Andemakternas dualistiska indelning. Människosjälens ursprung och tillvaro efter döden. Olika begrafningsmetoder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

24 J. STADLING
Medan bland jakuterna alla de hädangångnas själar — utom
shamanernas, som höra till en särskild kategori — slutligen synas
hamna i abasylärs (de onda makternas) värld, där de likväl icke
utstå något särskildt lidande, utan föra en tillvaro liknande den
jordiska, hamna burjäternas själar än hos den ena än hos den
andra arten af andar, med undantag af shamanernas andar, som
äfven här tillhöra en särskild art af väsenden och spela en vik-
tig roll, till hvilken vi skola återkomma.
Enligt burjäternas föreställning består människan af tre delar,
nämligen bjeje (= den kroppsliga organismen), amin (= ande-
dräkten eller den lägre själen, som. är gemensam för både män-
niskor och djur) och sunjesun (tillhörande endast människan).
Menniskan har alltså två själar, amin och sunjesun. Den förras
genesis är tydligen förknippad med döden (när den lämnar krop-
pen, inträder döden omedelbart), den senares däremot med sömn-
tillståndet (den kan för en tid lämna kroppen och göra färder i
andevärlden). Bortröfvas den af onda andemakter eller under
sina ensamma färder råkar vilse, inträder sjukdom och död, ifall
ej shamanen genom offer kan återlösa den ur de onda makter-
nas våld eller på annat sätt betvinga dessa och återföra den till
kroppen. Döden kan äfven förorsakas därigenom, att en tengrins
själ — andarna anses ju ha “själar11 — fai in i en människas
kropp. Döden inträder likväl i sådant fall icke omedelbart.
Bland de shamanistiska altai-tatarerna är den dualistiska in-
delningen af andemakterna mäst utpräglad. Den lokala särdel-
ningen är här dels vertikal och dels horisontal. De goda an-
darna bo nämligen i de 17 himlavåningarna öfver jorden, och
de onda andarna i 7 (eller 9) våningar under jorden. . Den hori-
sontala särdelningen framträder bl. a. vid offren, i det att offer-
djuret vändes mot öster, om det afser en god andemakt, i mot-
satt fall mot väster.
I den högsta af de 17 himlavåningarna härskar den höge
och gode himmelsguden, Tengre Kaira Khan, med sin härskara
af underlydande gudar, placerade efter rangordning i de olika
himmelsvåningarna, medan mörkrets furste, Erlik-Khan, råder öfver
mörkrets makter i de 7 (eller 9) underjordiska våningarna, där
likväl en dunkel sol och måne sprida ett matt ljus, och det
jordiska lifvet i öfrigt upprepas.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0046.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free