- Project Runeberg -  Shamanismen i norra Asien : några drag ur shamanväsendets utveckling bland naturfolken i Sibirien /
118

(1912) [MARC] Author: Jonas Jonsson Stadling With: Nathan Söderblom - Tema: Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Shamanen i verksamhet. Iakttagelser bland dalganer, jakuter och tunguser på tundran

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

118 J. STADLING
Dg användas cn gång och placeras ute i det fria i den ställning,
hvari de användas, samt på betydligt afstånd från människobo-
städer. Det anses nämligen vara farligt att närma sig dem, eme-
dan de antingen innehålla andar, som shamanen sändt i dem,
eller varit i beröring med farliga makter.
Vid Lenas mynning, vid ishafskusten öster om floden Ole-
neks mynning, på ett par ställen vid nämnda flod samt vid
Chatangaviken såg jag groft tillyxade väderbitna bilder af renar
med ryttare, grupper af pålar med bilder af foglar å deras än-
dar, tvärslån och inskärningar å deras nedre delar o. s. v. Fö-
remålen voro för skrymmande att medföra på vår besvärliga
färd öfver ödevidder på hundratals mil, och ett par fotografier,
som togos vid Ishafskusten, misslyckades. I stället återgifves
här (se fig. 7) några till mitt förfogande godhetsfullt ställda foto-
grafier af liknande föremål, förvarade i Etnografiska muséet i
Petersburg, som hopbragts af V. N. Vasiljeff bland dolganer
och jakuter vid Chatangafloden o. a. orter.
Bilden 7 af ren med ryttare — risiläch taba — användes
vid sådana fall, då en fientlig ande angripit patienten och gna-
ger på hans lif. Shamanen försöker nämligen förmå anden att
lämna den sjuke och träda in i den med blod eller rödfärg öf-
versmetade bilden. Slutligen låter anden måhända förmå sig till
att gå in i bilden och bege sig till “den nedre världen" (un-
derjorden).
Vid fall, då anden är mycket motsträfvig och måste tvingas
att lämna patienten, användas träbilder af fisk (bild 3), såsom
sterlet — chatys — lake eller gädda, hvilka tvänne sistnämnda
äfven höra till shamanens skyddsandar. Shamanen sänder näm-
ligen den besegrade anden in i fiskens bild och beledsagar den
till “den nedre världen" (genom sinnebildliga handlingar under
shamaneringen). Sjukdomsandens aflägsnande från patienten sker
antingen genom sugning eller utdragning medels en å bröstlap-
pen på shamandräkten fastsydd bild af en lom, en af shamanens
skyddsandar, eller medels snitt i patientens hud.
De flesta af mot människan fientliga andar anses bo i “den
nedre världen", hvarifrån de begifva sig till “mellersta världen “(på
jordytan) genom ett litet hål — abasy oibono — (de onda andar-
nas hål). Detta symboliseras af shamanerna medels billär, d. v. s.
en träbild af tvänne fiskar (bild 4) med stjärtspetsarna samman-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:37:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/shamanism/0140.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free