- Project Runeberg -  Sidenvägen : en resa från Höga Pamir och Ili genom Sinkiang och Kansu /
94

(1977) [MARC] Author: Jan Myrdal With: Gun Kessle - Tema: China
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1977, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Contributor Gun Kessle died in 2007, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IX. Den heliges grav

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

till Kashgarien råder över handeln. Han säljer karavanrätten
till den högstbjudande. Den karavanledare Benedict Goës sedan
följer köper rätten till sin karavan för ett hundra påsar mysk.
Han hade att ensam härska över karavanen med full makt
under hela resan. Fyra delägare hade köpt in sig hos honom som
sändebud och etthundrasjuttiotvå köpmän hade fått betala
honom ett högt pris för tillstånd att delta i karavanen. Ett
karavanprivilegium var värt mycket.

Religionen var ordentligt organiserad i det nyss till islam helt
omvända landet. Var fredag gick en tjänsteman ut i basaren
för att påminna om religionens bud. När detta skett gick tolv
man ut från den stora moskén; de bar piskor av läder och deras
uppgift var att hudflänga envar som under bönetid påträffades
på gator och torg.

Under en tid av förhärjande krig och social upplösning gav
religionen åt Hodja-familjen inte bara en övergripande ideologi
utan även såväl den ekonomiska basen genom vakf-egendomens
religiösa feodalism som de fysiska maktmedel med vilka de
kunde forma en teokratisk stat.

Den Apak Hodja som vilar under denna gröna kupol och
som gett namn åt mausoleet var Hodja Hidajetulla. Han var
inte bara ett helgon av så enorm helighet att folk föll
avsvimmade till marken inför honom och döva hörde och stumma
sjöng och blinda såg och lytta dansade och näst efter Profeten
själv hade ingen sådan helighet funnits utan han blev också
en världslig härskare som förhandlade som jämlike med Dalai
Lama i Lhasa och med khaner och hövdingar av alla de slag och
för vilken inga ränker och inga diplomatiska finter var
främmande. Det var han som befäste teokratien i Kashgarien.

Samtidigt föll Ming-dynastien i Kina (1368-1644) som haft
Kashgarien som tributerläggande vasallstat. Manchurerna
övertog, återupprättade och stärkte den kinesiska staten. De olika
Hodja-partierna delade upp Kashgarien mellan sig under bittra
strider. Hidajetulla hade för att vinna makten en gång kallat på
ojroternas herre. Ojroterna är västmongoler och härskade då
med egen makt över Dsjungariet. Över de stridande
Hodja-grupperna var ojroterna herrar.

94

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 19:44:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/siden/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free