- Project Runeberg -  Skriftställning / 2. /
54

(1968) [MARC] Author: Jan Myrdal
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   
Note: This work was first published in 1968, less than 70 years ago. Jan Myrdal died in 2020, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

I Strindbergsfejden kan man se hur Karl Erik Forsslunds
försök att ställa sig över de stridande partema vid öppnandet av
Brunnsviks Folkhögskolas 5:e vinterkurs och se det ”goda” hos
Heidenstam omedelbart förde över honom till andra sidan. Det
fanns inget mellanläge.

Författarcentrum arbetar i dag med att sprida kultur. Gott!
För att de socialister som arbetar i Författarcentrum skall kunna
fungera som socialister krävs det att de analyserar
kulturbegreppet. Eije Mossberg är en god lärare. Men konflikten med honom
räcker inte. Ta upp Strindbergsfejden! Ta upp striden om
”Brunnsviksandan”! Analysera materialet och dra slutsatser i
handling! Ty om Författarcentrum tror sig kunna sprida ”kultur
i allmänhet” då tvingas de till en självsnöpning och blir spridare
av ”borgerlig kultur i synnerhet”.

Av dokumenten i Järvs sammanställning framgår ett par
väsentliga motsättningar.

Ungsocialisterna var inte bara revolutionärer. De var
”revo-luzzer” för att använda Erich Muhsams utmärkta glosa.

Hinke Bergegren och Erik Lindorm ser Strindbergs tro på Gud
som huvudfrågan. Alltså angriper de honom. Angriper också den
Socialdemokratiska Ungdomsrörelsen — Stormklockan — ”från
vänster” därför att den stöder Strindberg. (Ture Nerman i Nya
Samhället 3-12-1910, går på samma linje.)

Vad denna ”vänster”inställning egentligen innebär visar fejden
allt tydligare (och senare SAG, Arbetaren etc). Ungsocialismen är
en småborgerlig rörelse; revolutionära ord, angrepp på Gud men
steril politik. Skeendet skiftar, personer förändrar sig, i vårt
klasssamhälle finns dock stående vågor. Vi har — och kommer att ha

— denna småborgerliga ”revoluzzer”vänster så länge detta
samhälle består.

Stormklockefalangens ställningstagande framgår i och för sig av
Järvs urval. Z Höglunds anmälan av ”Tal till svenska nationen”,
Stormklockan nr 30 1910, tar upp Strindbergs angrepp på
liberalismen i Svarta Fanor.

Ungdomsrörelsen tar också ställning till frågan om Strindberg
och religionen. Något som inte är uppseendeväckande för en
socialist — men väl för småborgare — principiellt samma
ställningstagande som vi gör i dag när vi säger att vi föredrar en
katolsk pater som kämpar för folket mot härskarna framför en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 20:18:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/skrifts/2/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free